Screens en info Civilization IV

De release van het in 1996 uitgebrachte Civilization 2 heeft veel betekend voor de serie. Tot op heden wordt er immers nog user content gemaakt voor Civilization 2. Met de aankomende release van deel vier hoopt developer Firaxis dit succes te herhalen. De game zal op drie manieren te modden zijn zodat de fans hun hart op kunnen halen met de game.


De eerste tool stelt je in staat om werelden te bouwen. Op elk moment gedurende een game kan de speler de editor openen en rivieren, wegen, steden, kortom: vrijwel alles wat op de kaart aanwezig is toevoegen of aanpassen. Daarnaast kan in een stad aangepast worden welke gebouwen erin staan, hoeveel mensen er wonen, wat elke stad produceert en wat iedere stad aan het onderzoeken is. Bovendien kan ingesteld worden wie in oorlog zijn met elkaar en wat de houding van de AI is tegenover elkaar.

Als tweede mogelijkheid biedt Civ IV de fans de optie om met behulp van speciale XML-editors de bestanden zo aan te passen dat de spelregels veranderd kunnen worden of dat content toegevoegd kan worden. Dit betekent dat de onderliggende waarden aangepast kunnen worden zodat bijvoorbeeld de sterkte van units, of de tijd die je nodig hebt om een wonder te bouwen anders is. Daarbij kan via de scripttaal Python de game zo aangepast worden dat menu's anders ingedeeld worden en dat scripted events plaatsvinden.

Ten derde zal Firaxis de SDK (software development kit) beschikbaar stellen. Dit stelt spelers in staat om bijvoorbeeld de AI aan te passen. In feite zal de speler hiermee de mogelijkheid hebben om alles aan te passen op de graphics en de netwerkcode na.

Civilization IV ligt op 28 oktober in de winkels.