Verkopen gamesindustrie VS eerste helft 2005

Eerder vandaag maakte de NPD groep cijfers bekend over de verkopen van de gamesindustrie in de Verenigde Staten van het afgelopen half jaar. Over het totaal genomen (hardware, software, accessoires) was er een stijging van de verkopen van 21% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De industrie zag haar totaalomzet in deze periode stijgen van 3,4 miljard dollar in 2004 naar 4,1 miljard dollar dit jaar. Deze toegenomen cijfers waren vooral te wijten aan de nieuwe handheld consoles.

Wat de gewone huiskamer-consoles betreft was er een afname van 6% in de omzet, van 631,6 miljoen dollar naar 594 miljoen dollar. Console software, accessoires, portable hardware, portable software en portable accessoires zagen respectievelijk toenames van 3%, 6%, 181%, 74% en 81%.

De PC zette haar trend van afname ook in deze periode weer voort, de omzet uit PC games daalde met 10,5% van 453,3 miljoen naar 405,4 miljoen dollar. Aan de andere kant steeg de totaalomzet uit gamesverkopen met 9,2% naar 2,8 miljard dollar.

Verder nog de top 10 best verkopende titels in het eerste half jaar van 2005:

GamePlatformPublisher
1Gran Turismo 4Playstation 2SCEA
2Pokemon EmeraldGameboy AdvanceNintendo
3MVP Baseball 2005Playstation 2Electronic Arts
4Star Wars Episode III: Revenge Of The SithPlaystation 2LucasArts
5Grand Theft Auto: San AndreasPlaystation 2Take-Two
6God of WarPlaystation 2SCEA
7Zelda: The Minish CapGameboy AdvanceNintendo
8Resident Evil 4GamecubeCapcom
9Midnight Club 3: DUB EditionPlaystation 2Take-Two
10Star Wars Episode III: Revenge Of The SithXboxLucasArts