Voorlopige specs Xbox 2 bekend

Gamespy heeft op de GDC een hoop info verkregen over de Xbox 2. Deze info is echter wel gebaseerd op alpha-development kits en kunnen daarom nog wel veranderen. Maar met deze specs moet je toch een idee krijgen hoe de binnenkant van de Xbox 2 er uit komt te zien.

CPU: De CPU van de Xbox 2 zal drie maal een 3 GHz PowerPC core bevatten. Elke core is in staat om twee berekingen te maken in 1 cycle en heeft een L1 cache van 32 Kb voor data en eentje van 32 Kb voor instructies.De drie cores delen een L1 cache van 1 Mb.

GPU: De GPU van de Xbox 2 zal 1 generatie hoger zijn dan de ATI X800. De clock-speed zal 500 MHz zijn en ook zal de chip shader 3.0 bevatten. De uiteindelijke GPU zal ergens in de zomer echt klaar zijn. De GPU zal krachtiger zijn dan elke GPU op dit moment op de markt en met gemak Half-Life 2 kunnen draaien.

Geheugen: De Xbox 2 zal 256 Mb ram bevatten.

Optische schijfen: De Xbox 2 zal gewone DVD's gaan gebruiken. De dvd-lezer zal werken met een 12x-speed. De DVD's die gebruikt gaan worden zullen 7 Gig aan data kunnen bevatten. De reden dat ze hiervoor hebben gekozen is dat de andere opties nog te duur zijn.

Memory sticks De Xbox 2 zal geheugensticks gaan gebruiken van 64 Mb tot 1024 Mb groot. Acht Mb zal voor systeem gebruik zijn en de rest voor de gebruiker.

Harddisk: De Xbox 2 zal inderdaad een optionele harde schijf krijgen. Dit hebben ze gedaan om ruimte te besparen.

Camera: De Xbox 2 zal een camera hebben van 1.2 Megapixel. Ook zal het hiermee mogelijk worden om VGA-video op te nemen.

Geluid: De Xbox 2 zal geen geluidschip hebben. Alles zal softwarematig gedaan worden met behulp van X3DAudio. Alleen de decompressie zal hardwarematig gebeuren.

Maar dit is nog niet alles. Microsoft heeft ook eisen gesteld aan de ontwikkelaars van games. Zo zullen alle games moeten draaien met 720p en 1280x720, 16: 9 aspect ratio, 5.1 Surround geluid en anti-aliasing. Ook moet elke game custom soundtracks ondersteunen. Het zal ook mogelijk worden om direct muziek af te spelen. MP3 en WMA tot en met 320 Kbps zijn de ondersteunde formaten. Voor gameplay filmpjes moet er gebruik worden gemaakt van Xenon Motion Video. Dit garandeert een video playback met 30 FPS, 720p en 5.1 geluid.

Xbox Live

Elke game zal gebruik gaan moeten maken van Xbox live. De speler kan 1 algemeen profiel aanmaken die dan online en offline beschikbaar zal zijn. Dit algemene profiel is te gebruiken in elke game voor de Xbox 2. Mochten er meer mensen gebruik maken van de Xbox 2 dan kunnen die ook allemaal een eigen profiel aanmaken. Mocht je bij een bepaald spel een speciaal profiel willen aanmaken dan zal dit ook mogelijk zijn.
Dit profiel houdt ook een soort van puntentelling bij. Als je een bepaalde baas verslaat of een bepaald level doorloopt dan zul je hier punten voor krijgen. Elk spel krijgt 1000 punten om te verdelen. Op deze manier kun je dus laten zien aan anderen hoe goed je bent. Je vrienden kunnen je gamecard bekijken waar bepaalde info opstaat (zoals met welk spel je bezig bent, je aantal punten, enz.).

Met de Xbox 2 zal het ook makkelijker worden om met elkaar te communiceren. Door de videocamera kun je videochatten, maar ook 1-op-1 gesprekken zullen nu heel simpel worden. Spelers zullen ook andere spelers kunnen beoordelen. Dit kunnen ze doen door een compliment of een klacht achter te laten, maar een cijfer is ook mogelijk.

Het lijkt er dus op dat Microsoft de nadruk vooral op Xbox Live legt met de Xbox 2. Vooral communicatie lijkt erg belangrijk te worden en ook het gebruikers-gemak lijkt omhoog te gaan. Of dit ook de echte specs worden is dus nog niet 100% zeker, maar het lijkt er wel op. De Xbox 2 zal eind dit jaar in de winkels liggen.