Politiek in de virtuele game wereld

Een tijdje terug berichtten we je over de protesten in de wereld van World Of Warcraft. Een enorm aantal spelers logde als een Warrior-Gnome in de wereld van Blizzard en kregen daarmee de server plat.


De gnomen op een rij

Edward Castronova van de website Terra Nova heeft een paar dingen op een rijtje gezet, want online protesten zijn al jaren aan de gang. Het gebeurde al in EverQuest, Ultima Online en Star Wars Galaxies. Meestal lang voordat een bedrijf besloot accounts te verwijderen of te bannen was de server al op zijn virtuele knien.

De gebruikers riepen dat hun rechtmatige protest onderdrukt werd. De bedrijven riepen dat zij op hun beurt de servers rechtmatig verdedigden, want voor klachten zijn de forums. Waarop de gebruikers weer verklaren dat er met de klachten aldaar niets gedaan wordt.

Na deze acties lijkt het alsof de politiek van een online spel erg belangrijk gaat worden. Zullen er in latere games politiemachten de gebruikers beschermen en controleren of wordt het misschien wel tijd voor een virtuele regering?

quote
Will the sense of user entitlement and citizenship persist? Will it grow? Why would it grow? Would it not rather just stay at this low level of disgruntlement that sometimes flares up into protest?

Will these cultures begin to think of themselves in terms of statehood? Will nations emerge?