Eerste details Ico-vervolg Wanda

Gisteren maakte SCEJ bekend dat er twee nieuwe games in ontwikkeling zijn, waaronder een opvolger voor het PS2 adventure-spel Ico, Wanda To Kyozou (Wanda and the Colossus). Meer details zouden pas op de Tokyo Game Show op 24 september vrijgegeven worden. Op een persconferentie in Tokyo werd echter alvast wat informatie onthuld door Fumito Uedo (director, game designer en art director) en Kenji Kaido (producer), die beiden diezelfde rollen vervulden bij de ontwikkeling van Ico.

Wanda to Kyozou is inderdaad het spel dat tijdens de ontwikkeling NICO werd genoemd (een Japanse woordspeling op de woorden Ico en twee). Het basisidee voor het spel is het bevechten van een gigantische vijand. Het verhaal draait om een jonge held die het levenloze lichaam van een jong meisje op zijn paard tilt en aan een lange tocht begint. Wanneer hij haar lichaam in een grafkelder op een altaar legt krijgt hij te horen hoe hij haar weer tot leven kan wekken, hij moet de reuzen verslaan.

Het spel zal geen officiële Ico-sequel worden. Kaido verklaarde: "Toen we Ico af hadden, moesten we uiteraard nadenken over het volgende spel. Normaalgesproken zouden we praten over een vervolg, maar hier was veel tegenstand tegen omdat Ico meer dan compleet was, zowel in termen van gameplay als van het verhaal, zodat het maken van een vervolg erg moeilijk zou worden. Ook vroegen we ons af of spelers wel zaten te wachten op een vervolg. Na veel overwegingen besloten we dat we een nieuw spel wilden maken. "

Toch zijn er veel overeenkomsten. Net als in Ico is er een held die in een eenzame wereld rondreist. Buiten de held en zijn paard is er niemand. Het is duidelijk dat het meisje een speciale plek in zijn hart heeft, maar hun relatie is niet bekend. "Het paard is zo'n beetje Ico's Yorda," volgens Ueda, verwijzend naar het meisje uit het eerste avontuur."Naast metgezel voor de hoofdpersoon speelt hij ook een rol in de gevechten."

De kolossen uit de titel zijn reuzen die opgesloten zijn in een eeuwenoud land. Ze bestaan in allerlei vormen, waaronder mensachtig en vogelachtig. Afhankelijk van hun vorm hebben ze verschillende eigenschappen, zo zijn sommigen sneller en anderen slimmer. Ze komen tot leven zodra de speler ze aanraakt. Dan kan hij in de reus klimmen om een zwak punt te vinden en aan te vallen.

Als voorbeeld werd een filmpje vertoond van een Colossus met een zwaard. Het wezen steekt het zwaard in de grond, waardoor de speler de kans krijgt via het zwaard in de reus te klimmen en zijn hoofd aan te vallen. Dat is niet zo makkelijk als het klinkt, omdat de reus uiteraard zal proberen de held van zich af te schudden. Het lijkt erop dat het vinden van de zwakke punten en een goede aanvalspositie innemen de belangrijkste onderdelen van het spel gaan vormen. Het zoeken van een manier om omhoog te klimmen vormt de grootste puzzel, een soort doolhof. Sommige wegen zullen doodlopen en bij sommige wezens zal het aanvallen van een bepaald lichaamsdeel de rest van de doolhof veranderen waardoor de speler weer verder kan om het zwakke punt te bereiken.