F1: Uitslag Grand Prix van Italië

Rubens Barrichello heeft de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza gewonnen. Hij deed dat net voor zijn Brawn GP-teamgenoot Jenson Button en Kimi Räikkönen legde beslag op de derde plaats. Adrian Sutil werd knap vierde.

Drie van de eerste vier wagens op de grid hadden KERS aan boord, wat een spannende start zou kunnen betekenen. Alleen Adrian Sutil in zijn Force India op de tweede plaats, maakte geen gebruik van het energieterugwinsysteem. Ook waren zes van de eerste zeven auto's voorzien van een Mercedes-motor. De raceorganisatie had besloten dat de coureurs niet meer dan drie keer zonder straf de chicanes af mogen snijden om een botsing te voorkomen. De vierde keer levert automatisch een drivethroughpenalty op. Jaime Alguersuari startte in zijn Toro Rosso vanuit de pitstraat, omdat het team zijn versnellingsbak had verwisseld. Rubens Barrichello zou mogelijk ook zijn versnellingsbak hebben moeten wisselen, maar het Brawn GP-team had besloten dat niet te doen.

De start leek niet zo goed te zijn voor polesitter Lewis Hamilton, maar de Brit behield toch de leiding. Sutil echter moest zijn derde plek al voor de eerste bocht opgeven aan Kimi Räikkönen. McLaren-teamgenoot Heikki Kovalainen leek problemen te hebben want al snel gingen hem Jenson Button en Barrichello van Brawn GP en Vitantonio Liuzzi in zijn Force India voorbij. In de openingsronden waren het Robert Kubica, Giancarlo Fisichella, Nick Heidfeld en Nico Rosberg die het best profiteerden. Timo Glock sneed de eerste chicane na de start met zijn Toyota af. Rosberg moest al in de vijfde ronde pitten met een probleem aan de rechtervoorkant, terwijl ook Kubica een gebroken linkervoorkant. In de herhaling was te zien dat de Pool contact maakte in de tweede chicane met Mark Webber, die zijn Red Bull in de tweede ronde aan de kant moest zetten.

Ondertussen haalde Fernando Alonso ook Kovalainen in voor de zevende plaats. De Fin had een heleboel brandstof aan boord en stond op een één-stopper. Kubica reed nog altijd rond met een loshangende gebroken wingendplate op zijn voorvleugel en kreeg van de stewards de meatball-vlag te zien (zwart met een oranje cirkel) en uiteindelijk reed de Pool zijn BMW Sauber toch naar de pit. Hamilton, Sutil en Räikkönen stonden als enigen van het hele veld op twee-stoppers, dus zij liepen behoorlijk uit op de rest en Hamilton grossierde in snelste ronden. De Brit klaagde over overstuur en het team vertelde hem dat ze zouden switchen van de zachte naar de hardere banden bij zijn pitstop, die verwacht werd rond de zestiende ronde. En precies op het moment van schrijven, pit Hamilton, in de vijftiende ronde. De stop van 7,8 seconden was een clean stop. Räikkönen ligt nu voorop, Hamilton kwam terug op de vijfde plaats.

Kubica pitte voor de tweede keer, om niet meer uit de pitbox te komen. Ook Rosberg pitte voor de tweede keer, maar de Duitse coureur van Williams kon wel verder. Ook Sutil en Räikkönen zouden snel moeten pitten en de coureur van Force India kwam binnen in de achttiende ronde, de Fin reed nog altijd aan de leiding. Een ronde later kwam de Ferrari-rijder toch binnen voor zijn eerste stop en hij bleef op de zachte banden. Räikkönen kwam terug op de baan achter Liuzzi, op de vijfde plaats. Onderwijl werd de Toro Rosso van Alguersuari achteruit de pitbox ingereden, de oorzaak was niet helemaal duidelijk. Barrichello reed ondertussen aan de leiding, voor de huidige leider in het wereldkampioenschap en teamgenoot Button. De Brit zou moeten stoppen rond de 29e ronde, Barrichello iets later.

Liuzzi parkeerde in de 23e ronde zijn Force India in de bocht van de baan, zijn motor hield ermee op of er was een ander technisch probleem. Dus de eerste race voor de Italiaan in een FI-wagen eindigde in een DNF. Tot op dit moment waren er vier uitvallers. Hamilton kreeg over de boordradio te horen dat hij twee tot drie tienden per ronden sneller moest zijn om de Brawn GP's bij te houden. Alonso pitte voor zijn eerste en normaal gesproken enige keer, en zette zijn wagen precies voor Kazuki Nakajima weer op de baan op de tiende plek. En ook Kovalainen en Sebastian Vettel doken de pits in, om op de respectievelijke elfde en dertiende plek weer terug te keren. Vettel had Glock nog voor hem zitten.

Button pitte inderdaad in de 29e ronde en wisselde naar de hardere band. De Brit kwam op de vijfde plaatst weer de baan op. En nog in dezelfde ronde kwam ook Barrichello binnen en wisselde naar de zachte banden. Hij kwam weer op de vierde plaats op de baan, opnieuw voor zijn teamgenoot Button. Fisichella kwam binnen vanaf de zevende plaats en keerde terug op de dertiende plaats maar de Italiaan werd al snel ingehaald door Sebastien Buemi en lag toen weer veertiende van waar hij ook gestart was. Hamilton scherpte voor de achtste keer de snelste ronde aan naar 1:24,689. Net nadat Romain Grosjean zijn Renault de pit instuurde, was het ook Hamilton die voor de tweede keer binnenkwam. De Brit had iets eerder al gevraagd om opnieuw de harde banden. Teamgenoot Kovalainen leek zich prettiger te voelen op de zachtere compound.

Hamilton kwam voor Alonso weer de baan op, op de vijfde plaats. En ook Nakajima en Jarno Trulli kwamen de pit in voor hun eerste en enige stop, terwijl ook Räikkönen en Sutil binnenkwamen voor hun tweede stop. De pitstop van Sutil ging niet helemaal soepel maar ook die van Räikkönen verliep chaotisch. De Fin ging over op de harde compound banden. Sutil schoot wat door bij het aanrijden, waarbij hij de rechtervoorwielmonteur raakte, maar die leek oké te zijn. Ook de spiegel ging eraf nadat die in aanraking kwam met een crewlid of een stuk gereedschap. Net voordat hij de pit inkwam, zette Sutil nog de snelste ronde neer in 1:24,739. Glock pitte ook en kwam in gevecht met teamgenoot Trulli weer de baan op gereden, maar Trulli trok aan het langste eind.

Vettel had een momentje in de tweede Lesmo-bocht, hij raakte even van de baan in het gravel. Sutil zat op zijn beurt in de staart van Räikkönen en werd gezegd te pushen om de Fin in te halen. Het verschil tussen de twee was een halve seconde. Ook Hamilton kwam dichterbij aan Button, het verschil bleef echter 1,9 seconden. Midden in het veld waren de twee Toyota's in gevecht met Nakajima, die zijn Williams op de elfde plek hield. Glock en Trulli echter raakten elkaar, waarbij Trulli eerder probeerde Nakajima in te halen in de eerste bocht, wat mislukte. Glock profiteerde hiervan en ging zijn teamgenoot voorbij waarbij er even contact was. Even daarna verloor Trulli zijn wagen in de eerste Lesmo-bocht en belandde naast de baan. Buemi passeerde de Italiaan voor de dertiende plaats.

Ondertussen reed Barrichello rustig zijn rondjes vooraan, gevolgd door teamgenoot Button. In de allerlaatste ronde wist Hamilton te spinnen vanaf de derde plaats, die Button tot op een seconde genaderd was. De McLaren-rijder was erg hard aan het pushen en reed vlak voor hij over een hoge kerb ging, de snelste eerste sector. Toen hij de kerbs raakte, gleed de achterkant weg. De McLaren belandde in de bandenstapel. En zo ging de halve laatste ronde onder de safety car over de finish, waarbij Barrichello de hardst lachende was. Hij haalt weer twee punten van de voorsprong af van Button, die tweede werd. Räikkönen kwam als derde over de finish, op zeer korte afstand gevolgd door Sutil, die tot het einde probeerde de rode Ferrari in te halen. Alonso zat op grote afstand en werd vijfde, gevolgd door Kovalainen en Heidfeld. En het laatste punt was voor Vettel, die problemen kende met zijn snelheid in de Red Bull.

Het verschil tussen de nummer één Button en nummer twee Barrichello is inmiddels teruggebracht tot veertien punten, waar Button 80 en Barrihello 66 punten heeft. Derde staat Vettel, die vandaag een puntje pakte, met 54 punten.