Commotie om racistische cosmeticareclame

In India en Pakistan is ophef ontstaan rond een nieuwe reclamespot voor cosmetica. Er wordt reclame gemaakt voor zogeheten skinwhitener, een crème dat de huid lichter van kleur moet maken. Sowieso klinkt dat al vrij fout, maar in deze spot wordt de boodschap ook nog eens extra lullig gebracht voor de gekleurde medemens.

In de tv-commercial zijn twee mannen te zien, een met een donkere huid, de andere met een lichte huid. Zij staan op een balkon en overzien de buurt. Ineens draait de donkere man zich om naar zijn blanke vriend en zegt in het Hindi: "Ik ben ongelukkig vanwege mijn gezicht." Zijn blanke vriend antwoordt hierop: "Niet vanwege je gezicht, maar vanwege de kleur van je gezicht." Hierop gooit de blanke man zijn donkere vriend een crème toe. Dit blijkt dus een blekende crème te zijn.

Uiteindelijk zie je hoe de donkere man steeds lichter wordt en uiteindelijk het meisje van zijn dromen krijgt. Het is de weinig subtiele reclame die het bedrijf Skincare gebruikt om hun FairMenz skinwhitener aan de man te brengen.

De huidblekende crèmes blijken een gat in de markt te zijn in Azië. Vooral onder de mannen zijn ze razend populair. Jaarlijks wordt er weer twintig procent meer van die smeerseltjes verkocht. Toch heeft de nieuwe commercial veel kritiek opgeleverd in de landen waar het grootste deel van de bevolking een donkere huid heeft.

"Als je een baan wil, moet je een blanke huid hebben. Als je een partner wil moet je ook over een lichte huid beschikken. Ik vind het zeer racistisch en verwerpelijk", aldus het Indiase parlementslid Brinda Karat. Karat heeft een formele klacht ingediend bij de Indiase variant van onze Reclame Code Commissie. 


Dat dit kan in India!