Woede om nieuwe IKEA-gids

De nieuwe IKEA-gids houdt de gemoederen in de wereld flink bezig. De nieuwste gids van de Zweedse meubelgigant, met naar eigen zeggen een grotere oplage dan de bijbel, is deze maand over de hele wereld verspreid. De langverwachte editie heeft echter een hoop klachten opgeleverd.

Na vijftig jaar is het lettertype van de gids namelijk ineens veranderd. Van het legendarische lettertype Futura besloot men over te schakelen naar het veel modernere Verdana. Dit leidde tot grote onrust onder de IKEA-fans.

"We zijn verbaasd", laat IKEA-woordvoerder Camilla Meiby weten. "Ik denk dat met name deskundigen hun mening hebben geuit, mensen met interesse voor lettertypen. Ik denk niet dat het brede publiek daarin is geïnteresseerd."  

Vorige week is een Roemeense designconsultant zelfs een internetpetitie gestart onder het motto: 'IKEA, kap alsjeblieft met Verdana.' De handtekeningenactie heeft tot vandaag al 2700 ondertekeningen opgeleverd.

De verandering naar het simpele, moderne lettertype houdt ook de Twitteraars bezig. Zo zijn er tweets als 'IKEA, stop de Verdana-gekte' en 'Woorden kunnen mijn afkeer niet goed genoeg beschrijven' te lezen. 

De Zweedse art-manager Christoph Comstedt is het daar niet mee eens. "Ik denk niet de gemiddelde klant het iets interesseert. Misschien dat alleen mensen in de advertentiebranche zich er druk om maken."