Staatsloterij wil snel van slechte imago af

Een publiekscampagne en een nieuwe website moeten het imago van de Staatsloterij gaan oppoetsen. Dat stelt directeur Yvonne van Oort vandaag in een interview in De Telegraaf. In nieuwe advertenties in dagbladen en op televisie wordt voortaan duidelijker verteld dat de Jackpot óók op eenvijfde lot kan vallen. "Er volgt bijna een complete leeswijzer", stelt Van Oort in de krant.

Daarnaast komt er een website waar allerlei informatie staat en waar mensen rechtstreeks vragen aan de Staatsloterij kunnen stellen over de winkansen en het uitkeren van prijzen. "We hebben een duidelijk verhaal en dat is geen geheim."

De Staatsloterij kreeg onlangs veel kritiek wegens een advertentie rondom de jackpot van 27,5 miljoen in de maand augustus. Die zou volgens de reclames gegarandeerd vallen. De prijs werd slechts voor eenvijfde deel uitgekeerd, omdat de prijs viel op eenvijfde lot. De Reclame Code Commissie oordeelde dat de reclame misleidend was.

OOk was er kritiek op het salaris van directeur Yvonne van Oort. Zij verdiende vorig jaar 420.000 euro, inclusief een bonus van 48.000 euro. Minister Wouter Bos van Financiën kondigde daarop aan dat de volgende directeur 'beduidend minder'  moet gaan verdienen.

Het is zeer de vraag of het nog gaat lukken, het imago van de Staatsloterij op te krikken.