'Treinreizigers ontsnapt aan ramp'

In de avondspits van 2 juli 2009 zijn honderden treinreizigers ontsnapt aan een treinramp in de Schipholtunnel. De machinisten van zeven volle treinen kregen tegenstrijdige opdrachten door gebrekkige communicatie tussen de brandweer en de treindienstleiders van ProRail. Die avond lag het treinverkeer in de tunnel enkele uren stil.

De Schipholtunnel stond vol met dichte rook en de brandweer wilde de treinen zo snel mogelijk uit de tunnel hebben. De treindienstleiders die het sein daarvoor zouden moeten geven lieten de treinen echter gewoon staan. "Wij hebben ongeveer twintig minuten in de tunnel moeten wachten tot we toestemming kregen om naar buiten te rijden", zeggen machinisten in een intern NS-rapport. "Wij hebben ons zorgen gemaakt voor de reizigers, deze hadden de deuren kunnen openen. Met weet ik wat voor gevolgen."

"Gelukkig, bleek later, was er slechts sprake van rookontwikkeling", aldus Roel Berghuis van FNV bondgenoten. "Als het een echte brand was geweest, was er blinde paniek uitgebroken. Met alle gevolgen van dien. Er moeten specifieke trainingen komen voor mogelijke rampen. En niet alleen voor NS'ers, maar voor alle betrokkenen. Geen tunnel is hetzelfde. Er moet dus per tunnel een training komen. Want deze miscommunicatie kan ook in andere tunnels, zoals de hsl-tunnel, voorkomen."

Een machinist zou gehoord hebben dat de verantwoordelijke die de beslissing moest nemen 'niet aanwezig was'. Ook maken de machinisten zich zorgen over de veiligheidssituatie op de luchthaven. "Hoewel er sprake was van een enorme rookoverlast, ging het alarm niet af en moesten wij (de machinisten) zelf de hulpdiensten waarschuwen."