Digitale postzegel kopen tegen spam

Spam: iedereen heeft er een hekel aan. Maar is de ergernis ook groot genoeg om in ruil voor een spamvrije mailbox bereid te zijn op ieder mailtje een postzegel van 1 cent te plakken? Yahoo denkt van wel. Het internetbedrijf werkt aan CentMail, een e-maildienst die de oude vertrouwde postzegel nieuw leven in blaast om internetergernis nummer één de kop in te drukken, zo schrijft het Britse wetenschapstijdschrift New Scientist.

De digitale eencentspostzegel moet gewone mail gemakkelijk identificeerbaar maken, zodat spamfilters efficiënter hun werk kunnen doen. Tegelijkertijd zal ook de hoeveelheid ongewenste post, nu zo'n 90 procent van het totale mailverkeer, afnemen, denkt Yahoo. Spammers verzenden immers miljoenen mailtjes per keer, waarmee de kosten torenhoog oplopen als per bericht één cent moet worden betaald.

Het idee van betaalde mail is niet nieuw. Er zijn in het verleden meerdere gelijksoortige initiatieven geweest, zoals Goodmail. Die faalden echter jammerlijk.

Yahoo pakt het dan ook anders aan dan zijn voorlopers. Het is van plan de inkomsten uit CentMail niet in eigen zak te steken, maar deze aan een goed doel te schenken.

De verzender koopt vooraf voor 5 dollar een digitaal vel met 500 postzegels en mag zelf kiezen waar zijn geld naartoe gaat. Zo worden de kosten gecompenseerd met een gevoel iets goeds te hebben gedaan, meent Yahoo. 'Doe goed, bestrijd spam', luidt de slogan. Het mes snijdt bovendien aan twee kanten: én een spamvrije mailbox én een betere wereld.

De digitale postzegel toont de ontvanger welk goed doel de verzender ondersteunt. CentMail is daarmee ook nog eens een manier om de zaak die jij een warm hart toedraagt bij anderen onder de aandacht te brengen.

Yahoo put zijn inspiratie voor CentMail uit het in 2004 door IBM bedachte Charity Seals. Dit laboratoriumproject is echter nooit in de praktijk gebracht, omdat mensen te huiverig zouden zijn om voor e-mail te betalen.

Dat het geld naar een goed doel gaat, kan de barrière wegnemen, maar brengt mogelijk een nieuw probleem met zich mee, zegt Barry Leiba, onderzoekster bij IBM, in New Scientist. Want wat als de ontvangende partij het goede doel van de verzender niet ondersteunt?

Iemand kan zich gedwongen voelen een zaak waar hij of zij helemaal niet achter staat, impliciet te steunen, en er daarom voor kiezen e-mail die is voorzien van een digitale liefdadigheidszegel maar helemaal niet te ontvangen.


Digitale postzegel moet einde maken aan spam  (foto: DAG)