Chique hotels willen ster kwijt

Vijfsterrenhotels willen af van hun vijfde ster. Zo hopen ze klanten te trekken die de dure hotels door de crisis links laten liggen.

Vaste gasten van het Sheraton Amsterdam Airport Hotel zal het misschien niet eens zijn opgevallen, maar als zij na een dag hard werken op hun hotelkamer komen zijn de lakens van hun bed niet langer meer opengeslagen en ligt er ook geen lekker chocolaatje meer klaar.

Het is een van de maatregelen die het hotel op Schiphol heeft genomen om een ster kwijt te raken. Met succes: Sheraton is sinds kort officieel gedegradeerd van vijfsterren- naar viersterrenhotel. Alom tevredenheid bij het hotel, zegt Zsuzsika Belovics, public relations manager van Starwood, de hotelketen waaronder Sheraton ressorteert.

"Het is in deze crisistijden niet altijd even gunstig om vijfsterrenhotel te zijn. Er zijn veel bedrijven die hun medewerkers verbieden nog langer in vijfsterrenhotels te overnachten. Dat wordt ongepast gevonden in een tijd waarin iedereen de broekriem moet aanhalen. Als zakenhotel ondervonden wij van dit beleid meer en meer hinder," aldus Belovics.

Het afwerpen van de vijfde ster, dat al een half jaar geleden plaatsvond, heeft vooralsnog niet tot een storm aan boekingen geleid. "De hotelmarkt rond Schiphol is momenteel erg slecht. Maar met die vijfde ster hadden we er misschien nog erger voor gestaan", zegt Belovics.

Ook NH Amsterdam Centre levert doelbewust per 1 augustus een ster in. "Er is gewoon minder vraag naar vijfsterrenservice", zegt Diana Roest van de Spaanse hotelketen NH Hoteles. "Er zijn sectoren, zoals bijvoorbeeld de farmacie, waar niet meer in vijfsterren mag worden gelogeerd."

Om een ster kwijt te raken heeft hotel onder meer de portierservice geschrapt. Er is dus niemand meer die de deur openhoudt als een gast arriveert.

Datzelfde geldt voor de 'bagagist', oftewel de kruier die de koffers naar de hotelkamer sjouwt. "Maar als iemand hulp nodig heeft bij het tillen van zware koffers is daar nog steeds iemand voor beschikbaar hoor", verzekert Roest.

De vier andere vijfsterrenhotels van NH Hoteles in Amsterdam, waaronder het Krasnapolski op de Dam, blijven hun sterren behouden.

Nederlandse hotels die in aanmerking willen komen voor een ster worden beoordeeld door de Nederlandse Hotel Classificatie, een onderdeel van bedrijfschap Horeca en Catering.

Sterrencoördinator Mary van Deursen zegt dat er nog meer hotels zijn die een ster willen kwijtraken. "Meestal is het andersom en doen hoteliers hun uiterste best een ster erbij te krijgen. Iets wat overigens nog steeds gebeurt. Het is niet zo dat iedereen nu opeens van zijn sterren afwil", aldus Van Deursen.


Chique hotels willen nu even goedkoop zijn  (foto: DAG)