Puber schokt medialand: 'Jongeren twitteren niet'

Een rapport van een 15-jarige jongen uit Londen over de mediabehoeften van zijn vrienden, is ingeslagen als een bom in de Britse mediawereld. Het haalde gisteren zelfs de voorpagina van de Financial Times. In het rapport concludeert hij onder meer dat tieners geen Twitter gebruiken en online adverteren zinloos is.

De 15-jarige Matthew Robson werd in het kader van een schoolstage bij marktonderzoeksbureau Morgan Stanley gevraagd te beschrijven hoe hij en zijn vrienden gebruik maken van media. De media-analisten van Morgan Stanley vonden het rapport zo helder en openbarend dat ze het besloten te publiceren. Engelse mediadirecteuren en investeerders - mannen op middelbare leeftijd die dachten hun doelgroep te kennen - verslonden dit blikverruimende inzicht. Edward Hill-Wood, hoofd van het mediateam van Morgan Stanley, schat dat er vijf tot zes keer zoveel werd gereageerd op het rapport als normaal.

"Tieners twitteren niet", is een van de openbaringen in het rapport. Jongeren hebben volgens Robson bijna allemaal wel een Twitter-account, maar doen er na een tijdje niets meer mee. Het bijhouden van de miniblog via de telefoon kost waardevol beltegoed en dat gebruiken jongeren liever om vrienden direct een sms'je te sturen. "Ze realiseren zich dat niemand hun profiel bekijkt en dat hun berichtjes, 'tweets', zinloos zijn", zegt Robson.

Hij waarschuwt verder dat de traditionele media - televisie, radio en kranten - terrein verliezen. Zo kent Robson geen enkele leeftijdsgenoot die de krant leest. "Ze gaan niet al die pagina's zitten lezen, als ze net zo goed het nieuws samengevat op televisie of internet kunnen zien."

Aan opdringerige reclame op internet, zoals banners en pop-ups, ergeren jongeren zich volgens Robson mateloos. "Die zijn extreem irritant en zinloos", oordeelt Robson. Jongeren luisteren ook liever naar advertentievrije muziek op websites als Last.fm dan naar de radio.

Een ander belangrijk punt van Robson is dat jongeren niet willen betalen voor media. Ze zouden hun geld liever uitgeven aan de bioscoop, concerten en spelcomputers. De Wii-spelcomputer, die tegenwoordig een verbinding kan maken met internet en gratis bellen mogelijk maakt, wint aan populariteit.