Walking fridge wandelt de zomer in

We hebben er even op moeten wachten, maar er is een vervolg op de bekende walking fridge. Heineken Nederland schreef samen met Brandfighters een wedstrijd uit om een zomers vervolg te maken op deze grappige reclame. De opdracht luidde: "Wat gaat de walking fridge deze zomer doen?"

De afgelopen twee maanden ontvingen de organisatoren van de wedstrijd 33 verrassende inzendingen. Hoewel er verschillende sterke filmpjes tussen zaten, werd 'What men really want' door de jury als beste video verkozen. De makers hebben de video gemaakt met slechts een fotocamera en een budget van nul euro.

De wedstrijd was een experiment van Heineken Nederland. Videotalenten, veelal in opleiding bij een film- of creatieve school, die konden meedoen aan de wedstrijd door een 'viral video' te maken. Dat wil zeggen: een (YouTube) filmpje maken dat zo goed is, dat het zich als het ware als een virus over het internet verspreidt. Wie meedeed maakte kans op een geldbedrag en spekte ook nog eens zijn portfolio met een groot merk.

Floris Cobelens, marketing manager bij Heineken: "Ze waren allemaal erg leuk, met een paar ijzersterke ertussen. De winnaar zullen we plaatsen op onze website en onder de aandacht brengen op internet." Ook de organisator van de wedstrijd, Brandfighters, zegt verrast te zijn over de inzendingen. "We zijn erg onder de indruk van de kwalitatieve en technische vaardigheden van de talenten", lieten Jan-Paul de Beer en Oskar Bolhuis, oprichters van Brandfighters, weten.

Of het filmpje net zo goed is als het vorige filmpje van Heineken, moet nog blijken. De 'walking fridge'-commercial werd namelijk eerste in de Gouden Loekie Top 10 van de maand mei. Onderstaand nog de top 3, zoals deze door de jury (bestaande uit de community van meer dan 300 videotalenten, Heineken, reclamebureau TBWA, de bedenkers van de walking fridge, en de oprichters van Brandfighters) werd samengesteld:
1. What men really want
2. Walking bar
3. Washed ashore

What men really want...