Rechter verbiedt reclame Harpic Max

De Britse fabrikant van reinigingsmiddelen Reckitt Benckiser mag de televisiereclame voor toiletreiniger Harpic Max niet meer uitzenden. De rechtbank in Amsterdam heeft bepaald dat de reclame ongeoorloofd en misleidend is voor consumenten. Levensmiddelenconcern Unilever, die bezwaar maakte tegen de reclame voor Harpic Max, heeft dit vrijdag bekendgemaakt.

Unilever daagde concurrent Reckitt Benckiser voor de rechter. Volgens het levensmiddelenconcern plaatste de reclame bleekmiddelen, waaronder die van Glorix, ten onrechte in een slecht daglicht. Bleekmiddel zoals Glorix en zure reinigers zoals Harpic Max zijn verschillende producten voor verwijdering van verschillende soorten vlekken, stelde Unilever. Bleekmiddel maakt hygiënisch schoon en verwijdert vooral poep- en plasvlekken, terwijl 'zuur' voornamelijk kalkaanslag verwijdert.

In de televisiereclame claimt de Britse fabrikant dat Harpic Max in één keer overal hardnekkige vlekken in de wc-pot verwijdert. Volgens de rechtbank kan Reckitt Benckiser deze beweringen niet bewijzen. Het is bovendien onjuist en denigrerend om de persoon in de reclame die het toilet schoonmaakt met bleekmiddel allerlei gereedschappen te laten gebruiken om te suggereren dat dit voor Harpic Max niet nodig zou zijn, aldus het vonnis.

Onder andere de gele en de witte Glorix werden ten onrechte in een slecht daglicht gesteld  (foto: ANP)