Rechter verbiedt reclame Harpic Max
Unilever daagde concurrent Reckitt Benckiser voor de rechter. Volgens het levensmiddelenconcern plaatste de reclame bleekmiddelen, waaronder die van Glorix, ten onrechte in een slecht daglicht. Bleekmiddel zoals Glorix en zure reinigers zoals Harpic Max zijn verschillende producten voor verwijdering van verschillende soorten vlekken, stelde Unilever. Bleekmiddel maakt hygiënisch schoon en verwijdert vooral poep- en plasvlekken, terwijl 'zuur' voornamelijk kalkaanslag verwijdert.
In de televisiereclame claimt de Britse fabrikant dat Harpic Max in één keer overal hardnekkige vlekken in de wc-pot verwijdert. Volgens de rechtbank kan Reckitt Benckiser deze beweringen niet bewijzen. Het is bovendien onjuist en denigrerend om de persoon in de reclame die het toilet schoonmaakt met bleekmiddel allerlei gereedschappen te laten gebruiken om te suggereren dat dit voor Harpic Max niet nodig zou zijn, aldus het vonnis.
Onder andere de gele en de witte Glorix werden ten onrechte in een slecht daglicht gesteld (foto: ANP)