Air France en KLM beloven websites aan te passen

Luchtvaartmaatschappij Air France/KLM heeft de Europese Commissie vanochtend beloofd haar website te verbeteren.

Dat gebeurde enkele uren voordat EU-commissaris Meglena Kuneva (Consumentenbescherming) de resultaten van een onderzoek naar onbetrouwbare vliegsites presenteerde. Ook British Airways heeft op de valreep medewerking beloofd, meldde de eurocommissaris vandaag.

Volgens KLM gaat het in haar geval om kleine aanpassingen op de site. "Zo meldden we bijvoorbeeld dat we naar Brussel vliegen, zonder verdere toevoeging. Dat gaan we voortaan anders doen", aldus een woordvoerster. Zo heet Brussel nu op de site Brussel National, zoals de luchthaven officieel heet. "We gaan transparanter communiceren." Volgens de woordvoerster was er in het geval van KLM geen sprake van het onjuist weergeven van de prijzen van vluchten.

Kuneva strijdt sinds twee jaar tegen misleidende prijzen en oneerlijke praktijken op de websites van vliegmaatschappijen. De Bulgaarse commissaris vindt het onterecht dat consumenten soms een andere prijs moeten betalen dan de site aanvankelijk weergeeft.

De commissaris ziet in het nieuwe onderzoek enige verbetering onder de vliegsites vergeleken met twee jaar geleden. De sites van zestien bedrijven zijn inmiddels helemaal in orde, waaronder SAS en Spanair. Daarnaast zijn er 38 bedrijven die aanpassingen hebben beloofd. Naast Air France/KLM zijn dit onder anderen Lufthansa, EasyJet, Ryanair, Wizz Air en Brussels Airlines.


Air France en KLM beloven websites aan te passen  (foto: DAG)