Een derde brildragers bezuinigt op nieuwe bril

Bijna een derde (30 procent) van de Nederlandse brildragers stelt een bezoek aan de opticiën wel eens uit om financiële redenen. Een kwart van hen geeft bovendien aan door de economische crisis nu voor een goedkopere bril te willen kiezen.

Brilkopers vinden dat zij gemiddeld 80 euro teveel betalen voor een nieuwe bril. Dit blijkt uit de brillenbarometer 2009 van optiekketen Specsavers, uitgevoerd door TNS Nipo onder 1050 respondenten.

Voor een bril met multifocale glazen vinden consumenten dat ze zelfs 130 euro teveel betalen. Zes op de tien respondenten zou vaker een nieuwe bril aanschaffen als deze goedkoper zou zijn. "Voor veel consumenten is de prijs op dit moment de belangrijkste reden om de aankoop van een bril uit te stellen", aldus woordvoerder Reidar Bakker van Specsavers.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 21 procent van de vrouwelijke brildragers hun bril al na een of twee jaar voor een nieuw exemplaar inruilt, terwijl mannen dit in 11 procent van de gevallen doen. Bijna een op de vijf brildragers noemt als argument voor de aankoop van een nieuwe bril dat zij toe zijn aan een nieuw trendy montuur. Dit geldt vooral voor vrouwen, die een bril vaker beschouwen als een fashion item.

Brildragers bezuinigen op bril  (foto: ANP)