Microsoft gaat met Hyves browserstrijd in

Voor ontwikkelaars van internetbrowsers is het moeilijk om surfers te overtuigen van een overstap naar hun product. Softwaregigant Microsoft denkt voor zijn nieuwe Internet Explorer een wapen te hebben gevonden: samenwerkingsverbanden met populaire sites als Hyves en Marktplaats.

Gebruikers van Internet Explorer 8 (IE8) kunnen voortaan met hun rechtermuisknop eenvoudig controleren of bekende Nederlanders die zij bij het surfen tegenkomen ook een Hyves-pagina hebben. Met dezelfde knop kunnen zij dat bijvoorbeeld ook doen bij een automerk voor een potentiële advertentie op Marktplaats. Een andere vernieuwing is een optie om op de hoogte te worden gehouden als er iets is veranderd op hun favoriete pagina's.

De samenwerkingsverbanden zijn niet exclusief, aldus marketingdirecteur Jacqueline Smit van Microsoft. Maar het softwarebedrijf hoopt met het nieuwe snufje, waar ook andere internetpartijen gebruik van kunnen maken, meer loyaliteit te kweken onder internetgebruikers. "Daarna komt de rest wel", zo zei ze over de mogelijke opbrengsten in de toekomst. "Wij willen het nu vooral eenvoudiger maken voor de internetgebruiker."

IE8, dat door Microsoft ook als veiliger en sneller wordt getypeerd, is al enkele weken beschikbaar. De grote massa heeft de browser nog niet opgehaald. Smit schat het huidige marktaandeel in Nederland op ongeveer 3 procent. De meeste internetters gebruiken oudere versies. Maar daar moet verandering in komen als Microsoft er de boer mee opgaat.

Microsoft staat nu onder druk op de browsermarkt. Vooral Firefox is er in geslaagd om steeds meer marktaandeel van Internet Explorer af te snoepen. Vorig najaar is ook aartsrivaal Google met een eigen product gekomen: Chrome.