Muziekindustrie blij met nieuwe prijsbeleid iTunes

De muziekindustrie en Apple gaan ervan uit dat het nieuwe prijsbeleid in de iTunes Store zorgt voor een stijging van de omzet. De prijs van muzieknummers wordt namelijk afhankelijk van de populariteit van het nummer of de artiest.

Met het nieuwe prijsbeleid kan een nummer 69 dollarcent, 99 dollarcent of 1 dollar en 29 cent kosten. Voorheen was de prijs van elk los nummer 99 dollarcent. Deze enkele prijs voor alle nummers zat de muziekindustrie nogal in de weg. De muziekbedrijven willen dat Apple verschillende tarieven voor bepaalde nummers in gaat stellen omdat in de ogen van consumenten niet alle nummers evenveel waard zijn. De muziekindustrie krijgt nu (na jaren) eindelijk haar zin. Het merendeel van de losse nummers in de iTunes Store blijft 99 dollarcent kosten. Maar de prijs van populaire nummers wordt verhoogd naar 1 dollar en 29 cent. De oudere muzieknummers zullen goedkoper worden: die gaan naar 69 dollarcent.

De muziekindustrie denkt dat een prijsverhoging van 30 cent voor de meeste consumenten geen probleem zal zijn. Maar de muziekindustrie is desondanks toch angstig voor de reactie van consumenten op de prijsverhoging. Om te voorkomen dat consumenten massaal in de war raken, verdedigt de muziekindustrie zich nu al met het argument dat voor elk nummer dat duurder wordt er tien oude nummers goedkoper worden. Tevens zegt de muziekindustrie dat consumenten ook baat hebben bij het flexibele prijsbeleid omdat met de extra omzet die het oplevert muziekbedrijven nieuwe digitale producten kunnen ontwikkelen. Een consument krijgt bijvoorbeeld bij een nummer dat 1 dollar en 29 cent kost ook een ringtone en de bijbehorende clip.