Eurlings schuift km-heffing op lange baan

De kilometerheffing wordt voorlopig niet ingevoerd, zo liet minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) gisterenavond in een brief weten. Volgens het regeerakkoord zou de heffing vóór 2011 worden ingevoerd, maar dat plan is nu van de baan. De coalitiepartijen PvdA en CU willen dat voor de verkiezingen minstens de vrachtwagens per km gaan betalen.

Als argument voor zijn beslissing, voert Eurlings aan dat de risico's te groot zijn. Hij vindt dat hij hiermee een belofte heeft ingelost: "Zorgvuldigheid boven snelheid". Daarom wordt in zijn termijn de kilometerheffing niet ingevoerd.

De oppositie is niet tevreden met de beslissing. De VVD-Kamerlid Aptroot noemt de brief laf. "De minister heeft steeds een grote mond gehad, hij heeft nooit naar waarschuwingen geluisterd. Nu durft hij de heffing niet in te voeren. Laf. Slappe knieën."

SP-Kamerlid Roemer zag het al aankomen. "Het CDA heeft de kilometerheffing nooit gewild. Ze riepen in de vorige kabinetsperiode: eerst rijden, dan beprijzen." Het SP is tegen de heffing omdat het volgens hen 'elitebelasting' zou zijn.

De andere aanvankelijke voorstander van de kilometerheffing, GroenLinkser Vendrik, noemt het een klap in het gezicht van milieuminister Cramer (PvdA). De prijs zou worden bepaald naar milieukenmerken van de auto. "Eurlings heeft eerst de luchtvaart gered met het afschaffen van de vliegtaks, en nu dit. Dat is niet goed voor het milieu."