'Fout piloot oorzaak vliegtuigcrash'

Een fout van de piloot is vrijwel zeker de oorzaak van de vliegramp vorige week met vlucht 1951 van Turkish Airlines. Dat schrijft de Telegraaf, nadat ze een rapport in handen hebben gekregen van de onafhankelijke Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Vanmiddag zal het onderzoeksrapport openbaar worden gemaakt. De piloten zouden niet goed gereageerd hebben op correcties, die onder meer na het automatisch wegvallen van de snelheid direct noodzakelijk waren.

Kort voor de ramp vloog de co-piloot die in opleiding was. Hij zou echter niet de landing maken, maar werd te laat afgelost door de gezagvoerder. Die nam toen vergeefs de controle. Het gas ging automatisch dicht en daarop hebben de vliegers zes seconden te laat gereageerd. Hierdoor kon het vliegtuig niet meer op tijd gered worden.

Dit is allemaal duidelijk geworden na onderzoeken van de zwarte dozen. Daaruit bleek ook dat de landing met te grote snelheid en te hoog is begonnen. Dat gebeurt wel vaker, maar met goed vliegerschap is dit te herstellen. In dit geval bleven de automatische gashandles ruim 100 seconden dicht staan. De motoren draaiden toen stationair terwijl alleen vol gas de ramp nog kon voorkomen.

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft al opgeroepen aan luchtvaartmaatschappijen en vliegers om extra aandacht te vestigen op de grondbeginselen van het vliegen. Ook zal Boeing op andere punten advies uitbrengen om dit soort fouten in de toekomst te voorkomen. Bij de vliegramp kwamen vorige week negen mensen om het leven, waaronder ook de drie piloten.