Facebook capituleert protesten woedende gebruikers

De sociale netwerksite Facebook heeft de veranderingen van de gebruiksvoorwaarden teruggedraaid. In theorie was het onder die nieuwe voorwaarden mogelijk dat het bedrijf bijvoorbeeld foto’s en artikelen van zijn 175 miljoen gebruikers kon verkopen aan derden.

Mensen die zich geregistreerd hebben op de site plaatsen foto’s, artikelen en nog veel meer persoonlijke informatie op hun profiel. Die gegevens delen ze, afhankelijk van hun privacy-instellingen, met andere gebruikers. In de nieuwe voorwaarden stond dat Facebook onder andere een wereldwijde licentie kreeg om die content van gebruikers te gebruiken, kopiëren, publiceren en op te slaan. Voor altijd. Ook als je je profiel verwijderde, zou sommige informatie in het archief opgeslagen blijven.

De verandering, doorgevoerd op 4 februari, ontketende een storm van protest op het web. Niet alleen onder mensen met een profiel op de site, maar ook van het Electronic Privacy Information Center (EPIC), een Amerikaanse waakhond voor privacybescherming op het web. Die organisatie bereidde meteen een aanklacht voor tegen Facebook bij de Federal Trade Commission, een onafhankelijke overheidsinstantie die consumentenbelangen moet behartigen.

Mark Zuckerberg, oprichter en algemeen directeur van Facebook, probeerde maandag het tij nog te keren met een blogpost. Daarin vraagt hij de gebruikers om vertrouwen. ‘Het vertrouwen dat jullie stellen in onze site als een veilige plek om informatie te delen is het belangrijkste onderdeel van het succes van Facebook.’

Gisteren schreef Zuckerberg echter al een nieuwe blogpost. Daarin vertelde hij dat de oude gebruiksvoorwaarden gelden en dat het bedrijf, in samenspraak met de gebruikers, nieuwe regels gaat opstellen. Die ’substantiële wijziging’ zal nog enkele weken op zich laten wachten.

Het is niet de eerste keer dat de sociale netwerksite de toorn van klanten over zich heen krijgt. Eind 2007 introduceerde het bedrijf het advertentiesysteem Beacon. Dat publiceerde automatisch op de profielen van gebruikers welke producten (onder andere boeken) zij online hadden gekocht. Facebook wijzigde de werking van Beacon al snel, na protesten van gebruikers.


Facebook capituleert protesten woedende gebruikers  (foto: DAG)