Grote stijging mobiele oproepen Kindertelefoon

Het aantal mobiele telefoontjes naar De Kindertelefoon is afgelopen maand explosief gegroeid. Dat komt doordat kinderen en jongeren sinds 1 januari de hulplijn ook met hun mobiele telefoon gratis kunnen bellen.

Bijna driekwart (74 procent) van de 19.334 gesprekken ging via een mobiele telefoon. Het waren er meer dan 14.000 tegen 1300 in december.

De Kindertelefoon is erg blij dat kinderen en jongeren nu gratis mobiel kunnen bellen. Een gesprek duurt gemiddeld acht minuten. Dat kostte de kinderen tot dit jaar, afhankelijk van provider en soort abonnement, tussen 1,50 en 10 euro. Bovendien zijn ze niet langer afhankelijk van hun beltegoed, wat vooral belangrijk is in acute situaties. De hulpdienst is niet alleen telefonisch bereikbaar, kinderen kunnen ook chatten.

Kinderen en jongeren kunnen elke dag tussen 14.00 en 18.00 uur bij De Kindertelefoon terecht voor hulp, advies en ondersteuning bij vragen over onder andere pesten, mishandeling, relaties en problemen thuis.