Te weinig 'Google-kennis'

Nederlandse scholieren zouden les moeten krijgen in het kritischer beoordelen van informatie op internet. Dat stelt Amber Walraven van Universiteit Twente na onderzoek onder vwo-scholieren. Vrijdag promoveert Walraven op het onderwerp aan de Open Universiteit. Uit het onderzoek blijkt dat scholieren niet goed herkennen of gevonden informatie correct en betrouwbaar is. In plaats daarvan knipt en plakt men de informatie simpelweg. De scholieren kijken nu vooral of de informatie in het Nederlands is, of de site snel een antwoord geeft en of de site er mooi uitziet.

'Google-les' hoeft geen apart vak te worden, maar moet volgens de promovendus beter worden opgenomen in alle vakken waarin leerlingen zelf informatie op het internet moeten opzoeken. Docenten moeten daarbij zoekinstructies opnemen in hun lessen.

Gisteren bleek dat het ook aan de andere kant van de Noordzee slecht is gesteld met zoek-kennis. De Guardian publiceerde een onderzoek waaruit blijkt dat Britten geen idee hebben hoe zoekmachines hun zoekresultaten ordenen. Daarmee missen de zoekers veel kansen om goede informatie te vinden. Vijf procent van de Britten denkt zelfs dat de volgorde van zoekresultaten volledig willekeurig is, als een loterij.

Door een verkeerd idee van hoe zoekresultaten worden geordend, missen mensen een belangrijk gereedschap om informatie te vinden en op waarde te schatten, menen de onderzoekers. Zo bleek dat 22 procent van de Britten denkt dat de volgorde helemaal gemaakt is op basis van wat bedrijven bereid zijn te betalen, 24 procent denkt dat uitgevers van websites niets kunnen doen om hoger in de zoekresultaten te komen. In werkelijkheid accepteren zoekmachines geen geld voor een hoger resultaat, maar kijkt het naar de duidelijkheid van de informatie en het aantal andere links naar die site toe op het web.


Te weinig 'Google-kennis'  (foto: DAG)