Vader zoekt ontvoerde kinderen via site

De Belgische vader Kris Rycken probeert zijn twee ontvoerde kinderen op bijzondere wijze terug te vinden: via een spelletjessite. De twee kinderen, Kristof (9 jaar) en Roman (2,5 jaar), werden vorige week zaterdag door hun moeder meegenomen naar Rusland, het geboorteland van de moeder. Rycken kan zijn kinderen sindsdien niet meer vinden.

Kristof is volgens de Belgische vader een 'computerfreak' en was uren te vinden op de website. "Vroeg of laat komt hij zeker weer op die site", laat Kris weten. Via een banner met de tekst 'Geheime boodschap voor Kristof Rycken van de Kerstman' probeert de vader zijn zoon te bereiken. Na een paar keer verversen is de banner te zien op de voorpagina van de website en met opzet vaag gehouden, zodat Kristof zijn moeder niet meteen alarmeert over de zoektocht.

Bericht achter de banner 

Wanneer de jongen op de banner klinkt, moet hij de vraag beantwoorden hoe zijn schildpad heet. "Om misbruik te voorkomen", laat David Robustelli van Tibaco, de organisatie achter de spelletjessite, weten. Als deze vraag correct is beantwoord, krijgt de jongen een brief van zijn vader te zien. "Ik vertel hem dat ik hem mis. En dat hij niemand moet zeggen dat hij dit leest", laat de vader weten. In het bericht staat een telefoonnummer waarop de jongen zijn vader kan bereiken. Hij kan ook via de website een bericht terug sturen.

De vader laat weten dat hij zijn zoon wil laten weten dat hij hem zoekt. "Ik weet niet wat zijn moeder hem vertelt. Een 9-jarige is nog zo makkelijk te manipuleren." Volgens Rycken zou zijn vrouw zeker internet op het nieuwe adres aan laten sluiten. "Haar familie is rijk. En internet is vaak de enige manier om Kristof rustig te krijgen." Kristof heeft overigens geen e-mailadres.

De spelletjessite heeft laten weten mee te werken aan het verzoek van de vader 'omdat de site gemaakt is voor kinderen'. "En Kristof is blijkbaar een groot fan van ons. Als we hem zo kunnen helpen doen we dat", laat Robustelli weten in een reactie. Rycken is niet bang dat de actie wordt ondermijnd door publiciteit aan de banner te geven. "Ik denk niet dat Nederlandse krantenberichten haar snel zullen bereiken."

Met dank aan DJMO voor de submit.