Nederlanders betalen massaal te veel parkeergeld

Nederlanders geven structureel te veel geld uit aan parkeren bij parkeermeters. Van de Nederlanders betaalt 86 procent wel eens tot altijd te veel parkeergeld. In totaal betalen automobilisten wekelijks meer dan 3 miljoen euro te veel aan parkeergeld. Dat blijkt uit het Grote Parkeeronderzoek in opdracht van mobiele parkeerservice Park-line onder 608 autobezitters waarvan de resultaten vandaag zijn bekendgemaakt.

De oorzaak lijkt dat mensen niet goed kunnen inschatten hoe lang ze blijven staan. Bijna de helft van de parkeerders betaalt gemiddeld 1 euro of meer te veel aan parkeergeld per keer. Betalen met kleingeld is nog populair, dat doet 88 procent. Meer dan de helft (55 procent) gebruikt de chipknip.

Een derde betaalt niet als ze geen kleingeld of chipknip bij zich hebben en een op de tien bestuurders koopt bewust te weinig parkeertijd met het risico op een boete. Bij een defecte parkeermeter betaalt een kwart van de Nederlanders niet. Toch zoekt 71 procent een andere werkende parkeermeter. In Amsterdam is maar 50 procent zo braaf.

Nederlanders ergeren zich groen en geel aan alledaagse parkeerproblemen. De grootste ergernissen zijn van tevoren bedenken hoe lang je gaat parkeren, lang zoeken naar een parkeerplek, defecte parkeermeters, dubbel parkeren en hoge parkeerkosten.

Meer dan de helft van de ergernissen is volgens het onderzoek te voorkomen met belparkeren, een betaalmethode die in opkomst is. De automobilist betaalt dan alleen voor de tijd die hij parkeert. Aan- en afmelden gaat met de mobiele telefoon en de code boven iedere parkeermeter. De parkeerder betaalt achteraf en nooit meer te veel.

Defecte parkeermeters en de ergernis van geen kleingeld of een lege chipknip zijn daarmee verleden tijd, alleen een mobiele telefoon is nodig.