APK voor motorfietsen

De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten (ACEM) is bezig om een verplichte APK voor motoren, bromfietsen en scooters te maken. De ACEM wil zo snel mogelijk richtlijnen opstellen voor Brussel. De plannen worden gesteund door brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging, maar de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is fel tegen de plannen van een APK.

Nederland kent als een van de weinig EU-landen geen keuring voor motoren en bromfietsen. Indien er Europese regelgeving op dit gebied komt, kunnen ook Nederlanders niet meer aan de periodieke controle ontsnappen. Verkeersminister Eurlings liet eerder dit jaar weten dat er geen APK voor motoren zou komen.

In de EU-landen waar nu wel keuringen bestaan voor motoren en bromfietsen, worden de eigen regels gehanteerd. Als er een gezamenlijke APK komt, zullen al deze regels verdwijnen en vervangen worden door de Europese regelgeving.  

Met de invoering van de uniforme Europese APK-regels willen de Europese fabrikanten de strijd aanbinden tegen slecht onderhouden en opgevoerde motorvoertuigen. De Bovag oordeelt positief over de APK: "Maar dan moet wel vaststaan dat zo'n keuring genoeg oplevert. Niemand dit te wachten op onnodige kostenverhogingen voor de motor- en brommerrijders", laat Bovag-zegsman Paul de Waal weten.

De KNMV is woedend over de plannen voor de APK. "Dit voorjaar hebben we de discussie tot in den treuren gevoerd met de Nederlandse politiek. Uiteindelijk hebben na het horen van onze argumenten zowel verkeersminister Eurlings als een meerderheid van de Tweede Kamer aangegeven dat er geen APK voor motoren hoeft te komen", aldus adjunct-directeur Patrice Assendelft van de KNMV.