Nederland is 'waar voor je geld'

De economische crisis begint ook steeds beter voelbaar te worden in de toerisme-industrie. Om de ergste klappen op te vangen moeten er meer buitenlanders naar Nederland komen.

Zes bedrijven en organisaties slaan daarom de handen ineen en investeren maar liefst een miljoen euro om Nederland onder de aandacht te brengen als ideale vakantiebestemming voor buitenlanders. De campagne op één van de grootste internationale reissites, Expedia, begint vandaag en loopt tot en met begin april 2009.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, het Amsterdams Toerisme en Congres Bureau, Schiphol, Den Haag Marketing en Expedia slaan de handen ineen voor de actie, die de naam 'Value for Money' heeft gekregen. De actie richt zich op negen Europese landen en de Verenigde Staten. Onder andere België, Duitsland, Italië, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk kunnen rekenen op speciale aanbiedingen, waarmee het bezoeken van ons land extra aantrekkelijk is gemaakt. Op de tien lokale afdelingen van Expedia is een speciale 'Visit Holland' minisite ingericht.

Op de site worden Amsterdam, Den Haag en de kustgebieden, maar ook Eindhoven, Maastricht en Rotterdam extra in het zonnetje gezet, compleet met mooie foto's en beschrijvingen. "Of je nu met je auto rond rijdt of door de Hollandse landschappen fietst, er zijn overal mogelijkheden om je onder te dompelen in al het goede van Holland", weet de site. Ook de Veluwe krijgt als 'Nederlands grootste Nationale Park" extra aandacht, zeker ook omdat er in het Kröller-Müller museum werk van Van Gogh hangt. Zelfs Schiphol is volgens de site een ware attractie: "Het is net een stad, er is zelfs een casino."

Volgens de initiatiefnemers willen vakantiegangers nu in de eerste plaats waar voor hun geld door goede aanbiedingen en een leuke bestemming. NBTC-directeur Jos Vranken: "We hebben hiermee niet de illusie het tij te keren, maar we willen de sector een noodzakelijke steun in de rug geven en het teruglopende bezoek dempen c.q. minimaliseren."

Nederland is 'waar voor je geld'  (foto: DAG)