Ruzie over weer-, verkeer- en spitsalarm

De weer- en verkeersdiensten lijken het nooit goed te doen bij slecht weer: waarschuwen ze en er blijkt niet aan de hand te zijn, dan hadden ze geen paniek mogen zaaien. Zeggen ze niets en er ontstaat grote chaos op de weg, dan hadden ze juist moeten waarschuwen. Om deze situaties zo veel mogelijk te voorkomen pleit minister Camiel Eurlings (Verkeer) voor 'een eenduidige regeling' voor het afgeven van een verkeersalarm door de ANWB en het KNMI.

Eurlings deed deze uitspraak gisteren nadat de ANWB verwarring had gezaaid onder tienduizenden automobilisten door een spitsalarm af te geven. "We moeten voorkomen dat er nog vaker alarm wordt gegeven als het in de praktijk mee blijkt te vallen", aldus Eurlings. Hij nam hier gisteren contact over op met de ANWB.

Spitsalarm 

De ANWB gaf zondag een spitsalarm af en dacht hiermee de automobilisten een dienst te bewijzen. Volgens de ANWB kon de sneeuwval er gisterochtend voor zorgen dat er wel vijfhonderd kilometer file kwam te staan. Dit bleek gisterochtend uiteindelijk erg mee te vallen doordat de sneeuw was veranderd in regen. De ochtendspits gisterenmorgen was niet drukker dan gemiddeld: er stond driehonderd kilometer file.  

De ANWB heeft gisteren dus paniek gezaaid zonder dat dit nodig was. Daarnaast bestond er helemaal geen 'spitsalarm'. De ANWB had deze zelf verzonnen en heeft daarmee het KNMI en de Verkeersinformatiedienst (VID) tegen zich in het harnas gejaagd. Nadat het verloop van de ochtendspits gisteren duidelijk was geworden, heeft minister Eurlings beloofd 'afspraken' te gaan maken met de ANWB.

Weer- en verkeersalarm 

Het KNMI was altijd verantwoordelijk voor een weeralarm en Rijkswaterstaat voor een verkeersalarm. Soms werden de twee alarmen gecombineerd tot een weer- en verkeersalarm. Cees Molenaars van het KNMI is van mening dat hier niet zomaar eigenhandig een andere term aan toegevoegd mag worden. Hij doelt hiermee op het 'spitsalarm' van de ANWB. Nog een ander alarm erbij is volgens Molenaars 'niet duidelijk voor de burger'. Ook Rijkswaterstaat laat weten dat er geen overleg over een eventuele waarschuwing is geweest met de ANWB.

Ochtendspits zou erger zijn geweest 

Volgens de ANWB had de ochtendspits gisteren vele malen erger geweest als er geen waarschuwing afgegeven werd. Pas rond elf uur zondagavond bleken de sneeuwbuien mee te vallen, een aantal uur daarvoor zag het weerbeeld er veel minder positief uit. "Rond acht uur moesten we ermee naar buiten treden, omdat je daarna niemand meer bereikt", aldus een woordvoerder van de ANWB.

Het KNMI laat weten dat de lezing van de ANWB niet klopt, omdat rond acht uur al bekend was dat de sneeuwval wel mee zou vallen. Volgens het KNMI moet er voorzichtig omgesprongen worden met alarmmeldingen: "Anders reageert er straks niemand meer op."

De ochtendspits van vandaag

De ochtendspits is vanochtend overigens wel zwaar te noemen: er stond rond half negen ruim 490 kilometer file en op het hoogtepunt stond er vanochtend zelfs 520 kilometer file. De ANWB waarschuwt voor plaatselijke gladheid door bevriezing in het hele land, met uitzondering van de kuststrook.