ING gaat concurrentie aan met Google

Banken kunnen steeds minder winst halen uit traditionele activiteiten en moeten daarom ook op andere manieren geld verdienen. ING wil nu de concurrentie aangaan met partijen als Google, maar dan op de mobiele telefoon. Dat zei marketingdirecteur Diederick van Thiel van ING vandaag bij een congres over bankieren en IT.

"Degene die de meeste klantinformatie heeft, heeft de meeste macht", aldus Van Thiel. Hij legt uit dat Google een schat aan informatie verzamelt over het zoekgedrag van mensen op internet. Deze informatie kan worden ingezet bij het leveren van persoonlijke diensten aan gebruikers.

Het aantal contactmomenten tussen de klant en de bank is volgens de ING-er de afgelopen jaren dankzij internet vervijfvoudigd. "Dat levert een schat aan informatie op." Het bankconcern wil deze informatie inzetten om klanten persoonlijker te gaan benaderen.

Op internet kan ING het volgens Van Thiel niet meer winnen van de Googles en de Microsofts, maar de mobiele telefoon is volgens hem nog onontgonnen terrein. "Wij willen hier een wereldspeler in worden."

ING wil nieuwe markt aanboren  (foto: ANP)