Doorbraak mogelijk voor IJzeren Rijn

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) spreekt vanochtend in Brussel met bewindslieden van België en Duitsland over de heropening van de IJzeren Rijn, een goederenspoor van Antwerpen via Roermond naar Mönchengladbach.

De verbinding is sinds 1991 niet meer gebruikt. België wil het heropenen voor de groeiende Antwerpse haven, waarvandaan alsmaar meer containers en goederen naar Duitsland gaan.

De zaak is al jaren een twistpunt tussen Nederland en België. Nederland verzette zich al direct tegen het idee voor heropening, met als argument dat een dagelijkse stroom van tientallen vrachttreinen de rust zou verstoren in natuurgebied De Meinweg bij Roermond.

De Belgen reageerden woest: ze verweten Nederland dat het alleen maar dwarsligt om de Rotterdamse haven en het nieuwe goederenspoor Betuweroute te beschermen.

Uiteindelijk besloten België en Nederland in de zomer van 2003 de hulp van een scheidsrechter in te roepen: het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag. Dat gaf België in 2005 gelijk. Het land heeft hier recht van vrije doortocht over Nederlands grondgebied, op grond van een verdrag uit 1839. Nederland en België moeten samen opdraaien voor de kosten van een tunnel onder natuurgebied De Meinweg.