'Fouten technici leidden tot vliegramp Madrid'

Een Spaanse onderzoeksrechter houdt twee technici en het hoofd van de onderhoudsafdeling van de Spaanse vliegmaatschappij Spanair verantwoordelijk voor de vliegramp twee maanden geleden in Madrid. Dit bericht de Spaanse krant El Mundo. De drie worden in november voorgeleid.

De vlucht van Madrid naar Gran Canaria liep op 20 augustus urenlange vertraging op door een probleem met een temperatuursensor. Dit defect was volgens onderzoeksrechter Juan Javier Perez mogelijk het gevolg van een 'multifunctioneel' probleem waarmee het toestel te kampen had.

Later vertrok de MD-82 van Spanair alsnog, waarna het kort na het opstijgen van de Madrileense luchthaven Barajas verongelukte. 154 passagiers vonden de dood, terwijl 18 inzittenden verwondingen opliepen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een verkeerde configuratie van de welvingskleppen achteraan de vleugels (de zogeheten flaps) het ongeval heeft veroorzaakt. Een systeem dat de piloten had moeten waarschuwen voor de verkeerde positie van de flaps functioneerde niet omdat het toestel zich in de zogeheten 'flight mode' bevond.

Dit probleem had de mechanicus moeten signaleren, aldus de onderzoeksrechter. Het blijkt dat bij de verongelukte toestel all twee keer eerder in augustus problemen met de welvingskleppen waren geweest.

De onderzoeksrechter wil bovendien dat een onafhankelijke commissie, bestaande uit piloten en onderhoudsdeskundigen, de precieze oorzaak van de vliegcrash onderzoekt.


Foto bij: 'Fouten technici leidden tot vliegramp Madrid'  (foto: DAG)