Nieuwe gedragscode voor illegale content

Een nieuwe gedragscode moet de aanpak vormen voor criminaliteit op het web. Volgens de gedragscode moet er direct actie volgen op een zogenaamde 'takedown-notice'.

De gedragscode (pdf) is het werk van verschillende partijen. Grote internetaanbieders als KPN, XS4ALL, ISPConnect en NLKabel hebben meegewerkt aan het plan. Ook partijen als Marktplaats, anti-piracy organisatie Brein, de politie en de overheid hebben meegewerkt aan het plan. Vanmorgen kreeg staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken het eerste exemplaar. Volgens Heemskerk doet 85 procent van de internetproviders mee aan de nieuwe code. "Ik roep andere bedrijven op hun voorbeeld te volgen" liet hij weten. "Het is een duidelijk signaal dat het internet niet is bedoeld voor illegale praktijken".

In de gedragscode staat precies beschreven wie wat moet doen als er mogelijk illegale content is aangetroffen op een website. Op dit moment gebeurde er vaak weinig met klachten van surfers. Nu moeten providers reageren. Volgens de code moeten mensen die tegen illegale content aanlopen eerst contact opnemen met de eigenaar of uitgever van de website. Als dat niet lukt of geen effect heeft krijgt de provider de opdracht de content te verwijderen. De hoster beoordeelt dit verzoek en verwijdert de content direct als deze overduidelijk strafbaar is. Als er twijfel is over strafbaarheid van de inhoud geeft de hoster het verzoek door aan de eigenaar van de site. Pas als die ook niet reageert geven de providers de gegevens van de eigenaar van de site aan de klager. Die kan dan een rechtszaak beginnen.

Vooral voor hostingbedrijven, die ruimte op het internet verhuren waar websites kunnen worden geplaatst, zijn blij met de code. Er is nu voor hen eindelijk meer duidelijkheid over de juridische positie. Er is veel te doen geweest over de verantwoordelijkheid van dergelijke bedrijven, vooral als er dingen op de site staan waarvan niet duidelijk is of het illegaal is. Het gaat dan bijvoorbeeld om porno met modellen waarvan niet te zien is of ze nu wel of niet 18 zijn of software die mogelijk spyware is.

Bedrijven zijn echter niet verplicht zich aan de code te houden. Providers die de adresgegevens van klanten koste wat het kost willen beschermen kunnen dat gewoon blijven doen. Een woordvoerder van Brein laat aan Webwereld weten daar niet blij mee te zijn. Volgens hem is er inmiddels voldoende jurisprudentie om de gegevens te kunnen eisen. Eerder kreeg Brein al met succes adresgegevens boven tafel van klanten die illegaal muziek en films deelden. De providers wilden die gegevens toen niet geven om hun klanten te beschermen.


Alleen BREIN doet nog moeilijk (foto: DAG)