Rekenprestaties basisscholen verschillen sterk

De rekenprestaties van basisscholen kunnen sterk van elkaar verschillen. Bijna een kwart presteert beneden gemiddeld. Gezien de achtergrond van de leerlingen zou dat beter kunnen. Tegelijkertijd presteert een kwart van de scholen bovengemiddeld.

Dat concludeert de Onderwijsinspectie in een onderzoek naar de basisvaardigheden in rekenen en wiskunde op basisscholen. Staatssecretaris van Onderwijs Sharon Dijksma (PvdA) laat in reactie op het rapport weten een studie uit te voeren naar de verschillende rekenmethoden. Het onderzoek moet inzicht geven in de voor- en nadelen van verschillende rekenmethoden.

"Het is nadrukkelijk niet de bedoeling een ranglijst te maken van de verschillende methoden of scholen op te leggen welke methode ze moeten gebruiken. We willen inzicht geven in wanneer een methode het beste past bij een kind", licht Dijksma het onderzoek toe.

Vorig week maakte de staatssecretaris bekend 1,8 miljoen euro extra uit te trekken om de rekenprestaties van leerlingen op basisscholen te verbeteren.


Rekenprestaties basisscholen verschillen sterk  (foto: DAG)