Vliegtaks blijft ondanks economische tegenwind

Door de invoering van de vliegtaks zou de KLM dit jaar een half tot een miljoen minder passagiers krijgen. De staatssecretaris is niet onder de indruk.

De huidige economische ontwikkelingen staan los van de vliegbelasting en vormen geen reden om speciaal voor de luchtvaartsector fiscale maatregelen te treffen. Dit antwoordt staatssecretaris De Jager van Financiën op schriftelijke vragen van de Tweede Kamerleden Weekers en Remkes van de VVD.

De kamerleden stelden hun vragen naar aanleiding van het bericht dat de KLM zeer nadelige gevolgen van de nieuwe belasting ondervindt. Het aantal boekingen bij de luchtvaartmaatschappij zou dit jaar afnemen met een half tot een miljoen passagiers. De staatssecretaris schrijft in zijn antwoorden dat de economische situatie en stijgende brandstofprijzen consumenten kunnen beïnvloeden bij hun keuzes, maar hij is niet van plan in te grijpen door belastingen te verlagen.

De luchtvaartsector heeft pas sinds kort te maken met verbruiksbelasting, terwijl dit voor de meeste ondernemers een gebruikelijk verschijnsel is. Het feit dat het nieuw is, vormt voor de staatssecretaris geen reden de luchtvaart anders te behandelen.

Vliegtuigpassagiers in Nederland betalen sinds 1 juli een toeslag op hun ticket. Voor bestemmingen tot 2500 kilometer afstand bedraagt deze 11,25 euro, voor overige bestemmingen is de vliegtaks. Frankrijk en Engeland kennen al jaren een vliegbelasting.


Wordt vliegen steeds duurder?  (foto: DAG)