'Zwart op cover verkoopt slechter'

De makers van de Nederlandse meisjes- en vrouwenbladen als ELLE, Yes, Flair of Margriet komen opvallend weinig met een cover waarop een getinte vrouw prijkt. Dat komt omdat blank en blond op de cover nu eenmaal beter verkoopt, zo stellen de makers vandaag in dagblad Trouw.

ELLE-hoofdredacteur Cécile Narinx heeft het vorig jaar geprobeerd. Ze hoopte te bewijzen dat de regel 'zwart verkoopt niet', niet meer zou gelden. Op de cover van Elle verscheen Beyoncé en op die van ELLE Girl een ander donker model. ''Zouden de nummers goed verkopen, dan wilde ik een persbericht uitzenden met de boodschap dat de oude regel niet meer geldt. Helaas hebben ze allebei onder de maat verkocht'', aldus Narinx.

Ook Carlein Kieboom, hoofdredacteur van Yes en binnenkort van Flair, spreekt uit eigen ervaring. ''Blond verkoopt gewoon beter. Het spreekt bij zowel Yes als Flair een grotere groep aan.'' In de grote steden mag dan wel de helft van de jongeren van niet-Nederlandse origine zijn, Yes wordt vooral in de provincie gelezen. ''Daar zijn de Hollandse, blonde en blanke meisjes onze belangrijkste lezers.”

Toch zien trendwatchers een verschuiving. Zo wordt gesignaleerd dat de vraag naar modellen met een latino- of mediterrane uitstraling, zoals Turkse of Marokkaanse mannen en vrouwen, toeneemt. En de Italiaanse Vogue van juli 2008 , een ’zwarte’ editie met alleen zwarte modellen, was in veel landen binnen 72 uur uitverkocht. 

Begin deze maand kwam L'Oréal nog in opspraak omdat die de huidskleur van zangeres Beyoncé op reclamefoto's voor een haarkleuringsproduct, lichter zou hebben gemaakt. L'Oréal ontkende dat, hoewel het er wel erg veel weg van had dat er was 'witgewassen'.