Ministerie: kippenvleescampagne deugt

Er is niets mis met de campagne die het productschap Pluimvee en Eieren voert om kippenvlees te promoten. Ook is er geen sprake van misbruik van Europese subsidiegelden. Dat heeft het ministerie van Landbouw laten weten aan de Stichting Wakker Dier.

De dierenwelzijnsorganisatie had bezwaar aangetekend tegen de drie miljoen euro die het productschap van de Europese Commissie had gekregen voor een 'kippromotiecampagne'. Volgens Wakker Dier is de reclamecampagne 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees' niet veel meer dan een 'platte receptencampagne', terwijl de subsidie bedoeld is om informatie te geven over voedselveiligheid en dierenwelzijn.

Europa zou het geld daarom moeten terugvorderen, meent Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier, die een klacht indiende. De organisatie startte in juli de tegencampagne 'Kip het meest mishandelde stukje vlees'.

Het ministerie schrijft aan Wakker Dier dat de reclamecampagne voldoet aan alle eisen die Europa stelt. Nederland heeft de subsidie gekregen nadat de vogelgriep leidde tot een forse afname van de consumptie van pluimvee in Europa. De reclamecampagne moet het 'positieve imago van de kip' herstellen en versterken.

De 'platte receptencampagne' is slechts een van de activiteiten om een groter publiek naar de website te lokken, waar informatie staat over dierenwelzijn en voedselveiligheid, schrijft het ministerie. Het departement ziet erop toe dat het de campagne op een juiste manier wordt uitgevoerd. "De pluimveesector draagt daarmee bij aan het verstrekken van adequate informatie aan de consument." De bijdrage vanuit Europa is dan ook terecht, aldus het ministerie.