'Stel mobiel bellen op de fiets strafbaar'

Als het aan de Landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee ligt, mag er binnenkort op de fiets niet meer gebeld worden. In het Algemeen Dagblad zegt Spee hierover: 'Je ziet duidelijk dat de concentratie van fietsers wordt verstoord als ze bellen. Deelname aan het verkeer is een serieuze aangelegenheid.' Op dit moment geldt er wel een belverbod voor bestuurders van auto's en bromfietsen.

De verkeersofficier zegt regelmatig klachten te krijgen van automobilisten over druk telefonerende fietsers. 'Bestuurders benaderen ons, omdat ze zich rot zijn geschrokken of zo'n zwalkende fietser met een mobiele telefoon op hun motorkap hebben gekregen. Ze vragen zich vooral af 'waarom bellen in de auto niet mag en op de fiets wel.'

Voormalig minister van Verkeer Karla Peijs besloot twee jaar geleden zo'n belverbod voor fietsers niet in te voeren. Volgens een rapport van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer zouden er namelijk veel minder slachtoffers vallen door bellen op de fiets dan in de auto. De onderzoekers voorzagen grote problemen met de handhaving. Dit werd 'moeilijk' en 'duur' genoemd in het rapport.

Spee is het daar niet mee eens. Controle is volgens hem juist erg makkelijk. 'Je ziet het per slot van rekening een stuk beter dan wanneer iemand in de auto zit te bellen.' Volgens de verkeersofficier kan zo'n verbod snel worden ingevoerd. 'Waarom het nu nog steeds mag, moet je aan de wetgever vragen. Het is een politieke keuze.'

In diverse landen is mobiel bellen op de fiets al verboden. Zo kost een trappend een telefoontje plegen in Duitsland 25 euro.