'Kranten VS bezuinigen ten koste van kwaliteit'

De enorme bezuinigingen in Amerikaans krantenland beginnen inhoudelijk hun tol te eisen. Dat is de belangrijkste conclusie van een studie van het Project for Excellence in Journalism (PEJ), waarvan de resultaten maandag zijn gepubliceerd.

Aangezien het steeds duurder wordt om kranten te drukken en adverteerders hun activiteiten liever online ontplooien, hebben kranten de afgelopen jaren flink moeten bezuinigen. De inkomsten uit gedrukte advertenties zijn gekelderd en dat is vooral ten koste gegaan van investeringen in personeel.

In het kader van het PEJ-onderzoek zijn 250 Amerikaanse kranten onder de loep genomen en redacteuren in vijftien verschillende steden geïnterviewd. Het onderzoek wees uit dat journalisten zich met veel meer verschillende verhalen bezig moeten houden en dus nauwelijks kans krijgen de diepte in te gaan. Kranten in de Verenigde Staten richtten zich daarom -en om meer lezers aan zich te binden- steeds meer op lokaal nieuws. Nationaal, internationaal en economisch nieuws en berichten over wetenschap en kunst en cultuur moeten het ontgelden.

Volgens de onderzoekers moeten Amerikaanse kranten snel manieren vinden om online meer geld te verdienen, anders blijft er van het personeel helemaal niets over en verliezen kranten hun meerwaarde. Daarbij moet worden gezegd dat het internet ook kansen biedt. Snelheid, interactiviteit en vrijwel onbeperkte ruimte voor nieuws worden genoemd als positieve aspecten. Maar voor sommigen gaat het allemaal gewoonweg te snel. "Het voelt alsof ik een andere wereld in wordt gekatapulteerd, een wereld die ik niet helemaal begrijp", zei een redacteur tegen de onderzoekers. "Er gebeuren dingen met de snelheid van het licht."