F1: Uitslag GP Engeland

Lewis Hamilton heeft in zijn thuisland op een natte baan de spectaculaire Grand Prix van Engeland gewonnen. De Brit won met zijn McLaren met overmacht op Silverstone voor de BMW van Nick Heidfeld en de Honda van Rubens Barrichello, die na een goede bandenkeuze toch nog op het podium belandde.

Met Heikki Kovalainen op poleposition ving de GP van Engeland aan. De beste start was voor Kimi Räikkönen, maar hij zat klem achter Kovalainen. Lewis Hamilton wist Mark Webber rechts te verschalken en ging naar de tweede positie. Räikkönen schoof naar de derde positie, terwijl Webber spinde op Hangar Straight, waardoor hij achteraan aan moest sluiten. Onder Bridge spinde Felipe Massa, terwijl Coulthard samen met Vettel spinden bij Priori en beiden uitvielen.

Aan het eind van de spectaculaire eerste ronde ging Nakajima nog door het gras. Hamilton drong al snel aan bij Kovalainen en wist aan het eind van Hangar Straight bij in het insturen van Stowe Kovalainen uit te remmen. Daarachter had Massa het niet naar zijn zin, want hij spinde wederom bij het opkomen van het rechte stuk. Fernando Alonso was op positie vier in het begin van de race de snelste man op de baan. De meeste posities werden gewonnen door Jarno Trulli die na vijf ronden al zeven posities gewonnen had.

Ook Adrian Sutil kwam uit het achterveld omhoog en ging naar positie twaaf in de race. Ondertussen was Webber bezig met een inhaalrace, terwijl Hamilton op de opdrogende baan verder van de coureurs achter hem vandaan liep. Räikkönen was na een spin van Kovalainen ondertussen doorgeschoven naar de tweede plaats, terwijl teamgenoot Massa achteraan op een achttiende plaats rondreed. Sutil stond na elf ronden zwaar onder druk van Sébastien Bourdais en zijn auto brak op het moment dat Bourdais dicht achter hem reed uit, waardoor hij de auto van de Fransman maar net miste en Sutil de derde uitvaller was.

Räikkönen begon aan zijn inhaalrace op Hamilton, terwijl zijn teamgenoot Massa door een verkeerde afstelling van zijn auto maar moeilijk van de laatste plaats af kon komen. Webber ging verder met zijn inhaalrace en lag na vijftien ronden al weer op de tiende plaats. Uiteindelijk wist Massa Rosberg en Fisichella te passeren, waardoor hij vijftiende lag.

Terwijl het weer wat begon te druppelen, waren de eerste pitstops van de dag voor Webber en Kovalainen. In de 21e ronde kwamen zowel Hamilton als Räikkönen binnen, waarbij de Brit zijn positie ten opzichte van de Ferrari-coureur behield. In de 23e ronde passeerde Nick Heidfeld zowel Glock als Alonso bij Luffield en Woodcote bij het opkomen van het rechte stuk, waardoor de BMW-coureur op de vierde plaats lag. Doordat er weer regen viel en Ferrari geen banden gewisseld had, viel Räikkönen terug naar plaats vier, omdat zijn banden versleten waren. Heidfeld wist bij het opkomen van het rechte stuk wederom twee plaatsen te winnen, want hij passeerde zowel de McLaren van Kovalainen als Räikkönen. Inmiddels was Nelson Piquet jr. teamgenoot Alonso gepasseerd, die daarna zijn tweede pitstop maakte.

Inmiddels was het team van Force India geheel uitgevallen, want ook Fisichella spinde er af. Räikkonen ging halverwege de race eindelijk de pits in om zijn banden te wisselen en de auto vol te tanken. Hij viel hierdoor terug naar de elfde plaats achter de Honda van Barrichello, terwijl Massa al op meer dan een ronde achterstand op de laatste plaats rondreed. Na 33 ronden passeerde Kubica Kovalainen bij het ingaan van Stowe, waardoor de BMW’s op de plaatsen twee en drie lagen. Ook Kovalainen ging naar binnen voor zijn laatste pitstop, waardoor hij terug viel naar de negende plaats.

In de stromende regen spinden Glock en Kubica er af, maar tot echte problemen leidde dit niet. Honda haalde beide rijders tegelijk naar binnen, maar de pitstops duurden erg lang, omdat de Honda’s wisselden naar Full Wet banden. Direct daarna viel Piquet jr. uit door de regen, terwijl Kubica door de grindbak reed en Massa door een grindbak spinde. Ook Hamilton, Räikkönen en Webber wisten hun auto’s niet op de baan te houden, maar allen konden doorrijden.

De rondetijden kelderden door de regenval behoorlijk en de Honda’s waren door hun banden in het voordeel, waardoor ze tien seconden per ronde sneller waren dan de rest van het veld. Kubica spinde er bij Abbey af, terwijl Rosberg zijn neus er af reed tegen de achterkant van Glock. Button was inmiddels uitgevallen op het moment dat Barrichello Heidfeld, die op de tweede plaats lag, passeerde. Achter de podiumplaatsen lagen Trulli, Alonso en Kovalainen op vier, vijf en zes. Räikkönen kon ondanks de eerdere problemen weer aanpikken bij Kovalainen. Barrichello werd op veertien ronden van het einde binnengehaald om zijn banden weer te wisselen. Hamilton lag door deze stop 62 seconden voor op de rest van het veld.

In de eindfase van de race spinde Massa nog enkele malen, terwijl Kovalainen datzelfde deed en Alonso en Räikkönen voorbij zag komen. Hamilton zat op dat moment al achter dit drietal en zette zo bijna het gehele veld op een ronde. Nadat dit gebeurd was, nam Räikkönen op Hangar Straight de vierde plaats van Alonso over, terwijl Kovalainen inmiddels aanhaakte bij dit tweetal. Op twee ronden van het einde wist de Fin de Spanjaard alsnog te verschalken, waardoor hij opschoof naar de vijfde plaats. Lewis Hamilton werd na zestig ronden afgevlagd als winnaar, ver voor de nummers twee en drie Nick Heidfeld en Rubens Barrichello.

Voor meer F1-nieuws kijk je op de FOK!F1-manager!