Ziggo compenseert gedupeerde klanten

Ziggo gaat klanten die als gevolg van storingen lang zonder internet of telefoon hebben gezeten schadeloos stellen. Een woordvoerder van de nieuwe telecom- en internetprovider denkt echter niet dat veel klanten in aanmerking komen voor een schadevergoeding. Welke voorwaarden er voor compensatie gelden kan hij maandagavond niet direct zeggen.

Zondag was er in de provincie Utrecht een grote storing, maandagochtend concentreerde die zich in de stad Utrecht. Hoeveel huishoudens zijn gedupeerd weet de zegsman niet, maar hij kan wel aangeven dat er duizenden klachten zijn binnengekomen. "Dat zijn er veel, te veel, maar nog steeds minder dan een procent van onze abonnees."
Ziggo bekijkt de aanvragen voor schadevergoeding individueel. Het is niet mogelijk iedereen automatisch schadeloos te stellen omdat de problemen niet eenduidig genoeg zijn. Zo kan de één een uur zonder internet hebben gezeten en de ander twee dagen, stelt de woordvoerder.

Ziggo laat weten 'ontzettend druk op zoek' te zijn naar de oorzaak maar dat het gebrek aan eenduidigheid in de problemen dat bemoeilijkt. Ziggo kampt al twee weken met problemen. De Consumentenbond opende vorige week een meldpunt waar in zes dagen tijd ruim 14.500 klachten op binnenkwamen. De bond zegt niet eerder zo veel klachten op een meldpunt te hebben gehad.

Dinsdag heeft de Consumentenbond een gesprek met het bedrijf, dat vier weken geleden voortkwam uit een fusie van Multikabel, @Home en Casema.