Leerlinge met Down bedolven onder de complimenten

De 18-jarige Marlies Bentlage uit Langbroek, het meisje met het Down-syndroom dat deze week met louter voldoendes slaagde voor haar vmbo-diploma, heeft dankzij de lovende reacties op internet nog meer zelfvertrouwen gekregen. Dat zegt haar moeder Renée Bentlage vandaag in het Algemeen Dagblad. Ook Marlies zelf reageerde vandaag op de reacties: ''Ik was sowieso al heel blij, maar ik vind het heel leuk dat zoveel mensen zo leuk reageren.''

Vooral op de site van het AD zelf waren de reacties positief. Helaas waren sommige reacties op FOK! en GeenStijl, die beiden gisteren naar het AD-artikel linkten, wat minder vlijend van aard schrijft het AD. Dat niet alle FOK!kers (en GeenStijlers) positief reageerden, is moeder Renée wel gewend: ''Marlies kan dat gelukkig best hebben en wij zijn het wel gewend. Bij het zoeken naar een middelbare school zijn we hier al vaak tegenaan gelopen. Scholen weigerden Marlies omdat ze vreesden voor de reacties van hun leerlingen. Misschien vinden die het bedreigend, dat het ze zelf heel veel moeite kost om een diploma te halen en dat het Marlies wel lukt. Gelukkig is onze ervaring dat heel veel mensen positief reageren.''

Marlies gaat na het behalen van het vmbo-diploma gewoon door met verder leren. Ze begint aan een vervolgopleiding tot gastvrouw op het ROC in Hilversum. Ze heeft ook al een stageplek geregeld voor na de zomer. ''Ik ga werken in een conferentiecentrum. Eerst achter de schermen, buffetten klaarzetten en tafels dekken en afruimen. En daarna hopelijk in de bediening.''

Het is voor kinderen met het syndroom van Down niet makkelijk om regulier voortgezet onderwijs te volgen. Alle scholen hebben toestemming om deze leerlingen te accepteren, maar in de praktijk blijkt het moeilijk om een plaats te vinden. De afgelopen tien jaar waren er nog geen tien leerlingen met Down die een diploma in het voortgezet onderwijs haalden.

Gert de Graaf van de Stichting Down Syndroom zegt dat het beter is voor de kinderen met Down om naar een gewone school te gaan. ''Ook voor de andere kinderen op een school. Uit onderzoek blijkt dat die laatsten dan socialer worden en meer verantwoordelijkheidsgevoel krijgen.''