Gezonde voeding in supermarkt blijft zorgenkind

De meeste supermarkten boeken nauwelijks of geen vooruitgang als het gaat om gezonde voeding. "Zelfregulering heeft hier na 2,5 jaar onvoldoende resultaat geboekt", meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

Hij vindt dat het tijd is dat de overheid stopt met convenanten en overgaat tot "krachtiger beleidsmaatregelen" in de strijd tegen overgewicht. Supermarkten krijgen het dringende advies onder meer te stoppen met het aanbieden van snoep op kinderhoogte en bij kassa's, de klant beter te informeren over de voedingswaarde van elk product en meer gezonde aanbiedingen te doen.

De onderzoekers bezochten in totaal tweehonderd vestigingen van de tien grootste supermarktketens en kochten bij elke winkel 55 producten. De supermarkten werden geïnspecteerd op zaken als de verhouding tussen gezonde en ongezonde voeding in schappen en reclames, informatie over de voedingswaarde op de etiketten en de plaats van kindersnoepgoed in de winkels.

Zeven van de tien ketens kregen het eindoordeel 'matig' (minder dan 40 punten op een schaal van 100). Dekamarkt ontsnapt met 20 punten nipt aan het predikaat 'slecht', maar staat desondanks het komende jaar te boek als de zwakst presterende supermarkt als het gaat om gezonde voeding. Met 60 punten, maar nét genoeg voor het predikaat 'goed', levert Albert Heijn de beste prestatie.


Binnenkort na rook-politie ook snoep-politie?