Elke week 36 folders op de deurmat

Vandaag is het de Nationale Dag van de Brievenbusreclame. Jaarlijks vallen er ruim 12,5 miljard reclamefolders op de Nederlandse deurmatten. Dit betekent dat er gemiddeld per huishouden 36 folders per week door de brievenbus komen.

Het kost de bedrijven jaarlijks meer dan 650 miljoen euro om op deze manier te adverteren. Het aantal folders is in vijf jaar tijd met tien per week toegenomen. Ten opzichte van vorig jaar steeg het aantal met bijna zes procent. De maand december stijgt met kop en schouders boven de andere maanden uit, met een gemiddelde van 46 folders. Er wordt ongeveer 1 minuut aan elke folder besteed om deze door te nemen.

Het blijkt dat tachtig procent van de mensen uitkijkt naar het moment dat de reclamefolders weer op de mat vallen. Vooral jongeren gaan graag even zitten om alles door te nemen. Eén op de zes mensen vindt het zelfs zo leuk om naar aanbiedingen te kijken, dat het internet geraadpleegd wordt om folders te zoeken. Eén op de vijf mensen bekijkt de folders om te zien wat er allemaal te koop is.

Het is niet duidelijk of we in de toekomst nog veel meer folders per week op de mat kunnen verwachten. De meningen van deskundigen op dit gebied lopen daarover uiteen.

Milieuorganisaties zouden graag zien dat de overheid met een heffing komt op folders. Eén of twee cent zou volgens de organisaties al genoeg zijn. De Raad Nederlandse Detailshandel is bang dat het milieu een melkkoe van de overheid wordt als dit gebeurt. Bovendien worden de folders voor bijna 100 procent gerecycled.