John de Mol kijkt tevreden terug op Gouden Kooi

John de Mol is in zijn nopjes met zijn programma De Gouden Kooi, dat donderdagavond de finale beleefde. "Ik ben er trots op dat het gelukt is", vertelde de programmamaker na de ontknoping. "Achteraf is het toch nog wat geworden", zei hij, doelend op de mensen die kritiek hadden op zijn omstreden geesteskindje. "We hebben ups en down gekend."

De controversiële show, waarbij bewoners het tot het einde probeerden uit te houden in een villa in Eemnes, ging in september 2006 van start bij het toenmalige Talpa. Nadat de zender van De Mol in augustus 2007 was overgenomen door RTL, werd De Gouden Kooi uitgezonden op RTL 5.

Het format van de realitysoap kreeg veel kritiek, vanwege het verbale en fysieke geweld dat de deelnemers van de 'treitershow' elkaar aandeden. Hun gedrag zou deels zijn geregisseerd door de programmamakers. De 53-jarige mediamagnaat kan zich niet druk maken om de negatieve publiciteit. "Het team heeft de eerste vier á vijf maanden iedere keer tot diep in de nacht gewerkt om überhaupt een programma te maken, laat staan dat we ons druk konden maken om alle kritiek."

De Mol is vooral tevreden over de laatste acht maanden van het programma. "Dat was grotendeels de tijd bij zender RTL. Dat heeft niets te maken met RTL, maar met de fase van het programma. Het werd een soap met echte mensen. Echt huilen, echt lachen, echt verdriet en echte liefde. Dat was precies hoe we het voor ogen hadden."

De succesvolle afsluiting van zijn programma, waarnaar donderdag ruim anderhalf miljoen mensen keken, stemt De Mol positief. "Ik ben nu een tevreden mens." Over het mislukken van zijn televisiezender Talpa ligt hij niet meer wakker. "Nee hoor, het Talpa-boek heb ik al lang geleden gesloten. Ik ben snel overgegaan tot de orde van de dag."

De Gouden Kooi kon dit jaar tijdens de reguliere uitzendingen bogen op redelijke kijkcijfers, die schommelden tussen de 350 duizend en 400 duizend kijkers, nadat die eerder waren achtergebleven bij de verwachtingen. "Er is heel veel interesse uit het buitenland geweest", constateerde een trotse De Mol verder. Tot deals heeft dat echter nog niet geleid. Eerder gaf De Mol aan dat de Amerikaanse tv-zender zender ABC razend enthousiast was. Die is echter afgehaakt, omdat de productie van De Gouden Kooi te veel geld zou kosten. Oost-Europese zenders met weinig budget zenden wel de nagesynchroniseerde Nederlandse versie uit. "Ik ben er wel benieuwd naar hoe dat eruit ziet", vertelde hij.

Donderdag onthulde De Mol dat hij een tweede editie van De Gouden Kooi op de buis wil brengen. Over hoe het vervolg van De Gouden Kooi eruit gaat zien, wil de bedenker van het concept nog niet veel kwijt. "Eerst maar eens kijken of het er überhaupt gaat komen", zegt hij. "Er ligt in ieder geval een format waar iedereen enthousiast over is." Zelf zou De Mol niet willen deelnemen aan een realityshow. "Ik geloof niet dat ik door de auditie en selectie zou komen."

Winnaar van de eerste editie van De Gouden Kooi werd Jaap. De lijvige student ging naar huis met ruim 1,3 miljoen euro.