Consument gaf vorig jaar 530 euro uit op internet

Consumenten gaven in 2007 gemiddeld ruim 530 euro uit aan inkopen via internet, een stijging van 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Mobieltjes zijn daarbij veruit favoriet, zo blijkt maandag uit cijfers van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND).

In totaal spendeerden Nederlandse consumenten vorig jaar 3,9 miljard euro op het net, bijna 40 procent meer dan het jaar ervoor. Dat bedrag werd opgehoest door 7,5 miljoen online-kopers.

Volgens de belangenorganisatie van de detailhandel heeft de traditionele winkel geen last van de internetverkopen. Sterker nog, consumenten weten steeds vaker de websites van de winkels zelf te vinden. De RND concludeert dan ook dat de toenemende populariteit van het kopen op internet "geen invloed heeft op de winkelverkoop".

Steeds vaker steken klanten hun licht op op de eigen site van een winkel in plaats van via een zoekmachine. Dat zou onder meer komen door het feit dat de gebruiksvriendelijkheid van deze sites groter is geworden. En doordat veel mensen zich online oriënteren, maar vervolgens toch in de winkel wilen passen en voelen, blijven de winkelverkopen op niveau.

De RND verwacht dat de online-omzet dit jaar de 5 miljard euro zal passeren.