F1: Pitstrategie bepaalt uitslag GP Turkije

Felipe Massa heeft zijn derde overwinning op rij in Turkije gepakt, en dat in de vier races die er ooit verreden zijn. De Braziliaan vertrok ook van poleposition. Lewis Hamilton pakte voor McLaren de tweede plek, net voor Kimi Räikkönen die de derde plek opeiste.

De start van de wedstrijd ging goed, maar Heikki Kovalainen raakte een paar plaatsen kwijt omdat hij op het vuile deel startte. Al in de eerst paar bochten crashten twee wagens: Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil waren de ongelukkigen. Fisichella moest uitstappen, Sutil moest binnenkomen voor een nieuwe neus. Ook Kazuki Nakajima moest naar binnen voor een nieuwe achtervleugel: daar was de Force India-bolide achterop gereden. De safety car moest uitrukken voor troep op de baan. Kimi Räikkönen kende zeker geen goede start, hij werd ingehaald door Robert Kubica en Fernando Alonso en lag daardoor ineens zesde.

Nadat de safety car weer van de baan was, zat Lewis Hamilton uitstekend achter Massa. Räikkönen plaatste op het langste rechte stuk van het circuit een aanval op Alonso die vlak voor hem reed, het lukte om de Renault in te halen. Massa startte op de zachte compound, terwijl Hamilton de hardere variant verkoos. Het is wel duidelijk te zien dat de Ferrari een tikje harder reed, want Massa liep steeds verder uit. De eerste pitstops in de tweede ronde waren voor Sebastian Vettel, Sutil en Nakajima. Ook Kovalainen moest naar de pits, vanwege een lekke band. Nakajima moest twee rondes later opgeven.

In het middenveld was Jarno Trulli, die plekken verloren had bij de start, aan het jagen op David Coulthard. Verder naar achteren waren ook Timo Glock, Sébastien Bourdais en Nelsinho Piquet aan het vechten met Rubens Barrichello om de twaalfde plaats. In de twaalfde ronde plaatste Kovalainen, die ver naar het achterveld was teruggevallen door zijn lekke band, een aanval op Sutil en ditmaal lukte het wel. Hamilton in zijn McLaren Mercedes kroop naar Massa toe, tot op 0.7 seconden. De eerste reguliere pitstops in de zestiende ronde waren voor Alonso en Hamilton, die daardoor terugviel naar de zesde stek. Het was een snelle pitstop van 6,4 seconden, met opnieuw de harde banden eronder. Mogelijk dat hij heeft gedacht dat hij meer tijd verloor achter Massa, om nu al een pitstop te maken.

Kovalainen leek met veel brandstof na de vroege pitstop te rijden, hoewel hij toch wel inliep op voorganger Piquet. Mark Webber en Massa maakten ook hun pitstop, waarbij Massa toch Hamilton voorbleef. Ook Kubica had inmiddels een stop gemaakt. Raikkonen nam met zijn lichtere wagen de snelste ronde over van Hamilton. Na zijn stop behield de Ferrari-coureur toch de derde plaats, voor Kubica. Na een geweldige actie van Hamilton haalde hij Massa in in de 24e ronde. Weer op het lange rechte stuk, de McLaren leek toch harder te lopen dan de Ferrari. Achterin haalde Kovalainen Piquet jr. in, die een verkeerde remactie had.

Een gele vlag omdat Bourdais zijn bolide in de grindbak parkeerde. Opnieuw geen finish voor de voormalig ChampCar-rijder. Na 28 ronden zijn er nog steeds drie coureurs die een pitstop moesten maken: Jenson Button, Timo Glock en Piquet jr. hadden nog geen stop gemaakt. Normaal gesproken is dit een tweestopcircuit. De topsnelheid ligt boven de 323 km/u. Hamilton bouwde zijn voorsprong uit tot bijna acht seconden, maar mogelijk had hij een vorige pitstop minder brandstof tank getankt. Hij kwam dan ook een ronde later binnen en stond dus op een driestopstrategie. Vandaar dat hij zo snel van Massa kon weglopen.

Kovalainen en Glock hadden een geweldig gevecht om de dertiende plek, al stuivertje wisselend gingen ze dansend de baan over. En ook Button was een prooi voor de Fin, nadat die vlak daarvoor door Piquet jr. ingehaald werd in een 'close racinggevecht'. Na de tweede stop van Massa was hij teruggevallen naar de derde plaats, achter Hamilton, die nog een stop moest maken. Räikkönen maakte zijn stop in de 43e ronde vanaf de leiderspositie en kwam terug op de baan op de derde plaats, waardoor Hamilton weer aan de leiding lag. De Brit zou proberen zo veel mogelijk voorsprong op te bouwen om toch een stop te kunnen maken. En in de 44e ronde moest ook Hamilton een derde stop maken, waarbij hij voor het eerst naar de zachtere band ging. Er werd 5,9 seconden gepit, maar toch wist Massa net voor Hamilton te blijven.

David Coulthard moest toch zijn meerdere erkennen in Kovalainen, want de Fin nam na opnieuw 'close racing' de tiende stek over van de Schot. Binnen een rondje probeerde de Fin het opnieuw bij Nico Rosberg, die op een onopvallende negende plek reed. Daar was het weer even stuivertje wisselen, maar de Duitser trok aan het kortste eind. De opmars van Kovalainen was opvallend te noemen, maar hij moest nog een pitstop maken. De Fin zou terugvallen naar de dertiende plek, met een extra pitstop aan het begin van de race. In de achterhoede reden Vettel en Sutil nog vlak bij elkaar om de zestiende plek, maar Sutil lijkt toch niet zomaar aan de kant te gaan. Vooraan was het Räikkönen die nog dichterbij aan Hamilton kwam, maar hij zou hem niet meer inhalen. Hamilton probeerde nog naderbij te komen aan de andere Ferrari-rijder, maar het gat van meer dan vijf seconden was toch te groot. Hij zou op 3,7 seconden tweede worden. Räikkönen kwam nog vlak bij de Brit, op 0,4 seconden kwam de Fin over de finish.

 

Voor meer F1-nieuws kijk je op de FOK!F1-manager!