Belgische spoorwegen slechter dan NS

De Nederlandse Spoorwegen zijn vaak onderwerp van kritiek. Treinen rijden niet op tijd, komen helemaal niet opdagen, de wissels doen het niet, en ga zo nog maar even door. Dat het altijd nog slechter kan, bewijzen onze zuiderburen. De percentages van niet op tijd rijden, uitval en het missen van aansluitingen liggen vele malen hoger in België dan bij ons.

De site Treinreiziger.nl heeft de situatie op het spoor in België en Nederland vergeleken en kwam tot de conclusie dat de Belgen meer te klagen hebben dan wij. Het aantal treinen dat in België niet op tijd rijdt, ligt met 8,4 procent maar liefst 75 procent hoger dan in ons land (4,8 procent). Het aantal aansluitingen om over te stappen, dat door de vertragingen verloren gaat, ligt vijftig procent hoger in België. Het kleinste verschil, nog steeds in ons voordeel, wordt genoteerd bij het aantal treinen dat uitvalt; één procent tegenover 1,2 procent.

Om tot een juist beeld te komen, heeft de NS cijfers verstrekt die zijn berekend aan de hand van de Belgische norm. In België wordt een trein als te laat geregistreerd als er een vertraging is van zes minuten of meer. In Nederland ligt de norm aanzienlijk lager met drie minuten. Het Nederlandse spoornetwerk wordt verder gezien als één van de drukste ter wereld. Het CBS heeft in 2005 berekend dat elke kilometer spoor per jaar door vijf miljoen mensen wordt gebruikt. In België moet elke kilometer met 2,6 miljoen mensen worden gedeeld.

Voor de minste vertragingen en ongemakken op het Europese spoor moeten we trouwens in Zwitserland zijn. Vorig jaar reed 95,9 procent van alle treinen daar op tijd. Door de nieuwe dienstregeling die de NS vorig jaar in gebruik nam, nam het aantal vertragingen verder af; 93 procent van de treinen kwam op tijd aan op het station. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de NS de stijging doorgezet, want 93,4 procent van de treinen reed op tijd.