Luchtvaartbranche blijft hardnekkig misleiden

De Europese luchtvaartbranche blijft de online ticketkopers "ernstig en hardnekkig'" verkeerde informatie geven, zoals misleidend lage prijzen.

"Het is onaanvaardbaar dat een op de drie consumenten die online een vliegticket boeken, wordt afgezet of misleid"
, aldus EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva donderdag over een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie. Bij het onderzoek waren vijftien nationale instanties in de EU plus Noorwegen betrokken.

Van de 386 onderzochte websites moesten de diensten tegen eenderde (137) optreden wegens inbreuken op het EU-consumentenrecht. Meer dan de helft van deze websites is in orde gebracht.

Veel sites vertoonden meerdere problemen. Misleidende prijsaanduidingen bleken het grootste probleem (58 procent). Bedrijven moeten tegenwoordig hun prijs vermelden inclusief alle heffingen en toeslagen. Op 15 procent van de websites bleek de geadverteerde aanbieding niet beschikbaar.

Bij 49 procent van de sites was iets mis met de contractvoorwaarden, zoals voorwaarden die niet beschikbaar waren in de juiste taal. Soms had de maatschappij vast een hokje aangevinkt voor een aanvullende dienst, zoals een verzekering.

De problemen doen zich voor in de hele luchtvaartbranche: zowel bij vliegmaatschappijen als bij reisbureaus. Op grond van wettelijke beperkingen mogen de meeste EU-landen in dit stadium geen namen bekendmaken van maatschappijen, omdat er nog procedures lopen.

De Bulgaarse EU-commissaris Kuneva waarschuwt de luchtvaartbranche: "Neem nu maatregelen, anders moeten we ingrijpen. Wij willen duidelijke tekenen van verbetering vóór 1 mei volgend jaar."