Noord/Zuidlijn weer later en duurder

De Noord/Zuidlijn gaat door 'technische tegenslagen' pas rijden in 2015. De gemeente Amsterdam heeft donderdag bekendgemaakt dat de aanleg op een aantal locaties is vertraagd en de lijn twee jaar later dan gepland wordt opgeleverd. Oorspronkelijk zou de metrolijn, die het noorden en zuiden van de hoofdstad gaat verbinden, zelfs in 2011 de eerste rit maken.

Verder is er een nieuwe financiële tegenvaller: de bouwkosten vallen zeker 86,5 miljoen euro hoger uit. De organisatiekosten zijn toegenomen, onder meer door nieuw personeel en extra juridische ondersteuning. De totale kosten, in eerste instantie geraamd op een kleine 1,4 miljard euro, zijn inmiddels opgelopen tot ruim twee miljard.

Omdat de aanleg van de lijn langer gaat duren, heeft het college besloten de financiële compensatie voor bewoners rond de bouwplaatsen in de binnenstad te verhogen van gemiddeld zestig naar 115 euro per maand.

De vertraging ontstaat onder meer door een andere manier van bouwen op het Damrak. Om hier te kunnen boren en om mogelijke verzakking van huizen te voorkomen is versteviging van de bodem door bevriezing nodig. Dit betekent een vertraging van ongeveer zeven maanden. Veiligheidseisen zorgen ervoor dat de afbouw van diverse stations een halfjaar langer duurt.

Wethouder van Verkeer Tjeerd Herrema spreekt van een 'bijzonder vervelende boodschap voor de stad'. "Deze financiële prognose laat een veel negatiever beeld zien, vervelend maar noodzakelijk. Het optimisme moet eruit. De vertraging is slecht voor de stad. Zeker nu de overvolle metro's in Amsterdam en de vastlopende wegen in de hele regio laten zien dat we de Noord/Zuidlijn echt hard nodig hebben."

Ook in de 'risicopot' moet meer geld. Die wordt met 114 miljoen euro extra gevuld tot een bedrag van 226 miljoen euro. De gemeente draait op voor alle extra tegenvallers. Wethouder van Financiën Lodewijk Asscher moet de tegenvallers opvangen, mogelijk door dividendopbrengsten van Schiphol te gebruiken om aandelen Nuon te verkopen.